Abstrakt: |
Przedmiotem badania była efektywność społeczna studiów wyższych. Badaniem objęto 44 słuchaczy Podyplomowego Studium Pedagogicznego dla Absolwentów Szkół Wyższych przy Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Posłużono się metodą anonimowej ankiety. Do analizy zakwalifikowano 30 kwestionariuszy. Badani najwyżej oceniali swoje przygotowanie z fizyki i matematyki (średnia ocena odpowiednio: 3,23 i 3,72), także przygotowanie z chemii (średnia: 3,29). Można zatem stwierdzić, że absolwenci AGH w swojej pracy zawodowej są – dzięki studiom – dobrze przygotowani z zakresu wiedzy matematycznej, fizycznej i chemicznej. Nieco mniej zadowoleni byli badani z przygotowania z zakresu zagadnień na temat ochrony środowiska (średnia: 2,94). Spośród przedmiotów technicznych respondenci byli zadowoleni z podstaw projektowania (3,43) oraz przygotowania z zakresu rysunku technicznego (3,29). Najsłabiej oceniano przygotowanie z: materiałoznawstwa (średnia: 2,11), problemów technologii (2,61) i informatyki (2,10). Respondenci dość słabo oceniali swoje przygotowanie z zakresu nauk humanistycznych: filozofii (2,61), ekonomii (2,24), języków obcych (2,89), socjologii pracy (1,84) oraz socjologii (2,30). Przedmioty te nie należą do głównych w procesie nauczania na AGH, należy uwzględnić jednak te wyniki, gdyż świadczą one, że absolwenci w pracy zawodowej potrzebują także i takich umiejętności. Słuchacze proponowali następujące zmiany: pogłębienie związku między teorią i praktyką – 27,93% wskazań; udoskonalenie systemu praktyk – 27,03%; rozwinięcie współpracy z przemysłem – 27,03%; zwiększenie liczby lektoratów z języków obcych – 23,42%; zwiększenie efektywności przygotowania informatycznego – 16,22%; zwiększenie liczby godzin z przedmiotów zawodowych i laboratoryjnych – 15,22%. |