BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kierunki i formy doskonalenia nauczycieli w zakładach dla nieletnich
Typ badania: podłużne
Data: 1990 – 1995
Badacz: Adam Szecówka
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: jak wychowankowie zakładu dla nieletnich oceniali swoich nauczycieli resocjalizujących i czego od nich oczekiwali; jaka była samoocena nauczyciela resocjalizującego; czy nauczyciele przedmiotowi powinni posiadać dodatkowe przygotowanie z nauczania resocjalizującego; które z form doskonalenia nauczycieli były najbardziej efektywne; jak poprawić system kształcenia i doskonalenia nauczycieli resocjalizujących? W 1995 roku badaniem objęto 62 wychowanków dwóch zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, do których skierowano kwestionariusz Belfer J. Janowskiej i P. Krupy, oraz nauczycieli resocjalizacyjnych z czterech placówek, których przebadano kwestionariuszem Sokrates tych samych autorów. Badaniem podłużnym w 1990 i 1995 roku objęto z kolei dyrektorów szkół niemal wszystkich placówek resocjalizacyjnych resortu sprawiedliwości. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w opisie swoich nauczycieli wychowankowie placówek resocjalizacyjnych dokonali znacznie więcej wyborów pozytywnych niż negatywnych. Za najbardziej pożądane cechy nauczyciela uznano przede wszystkim zaangażowanie emocjonalne (72%), otwartość (71%) i umiejętność organizowania pracy (71%). Sami nauczyciele resocjalizacyjni dokonali pozytywnej samooceny przede wszystkim w sferze samodoskonalenia zawodowego (79,11%), następnie kompetencji zawodowych (68,45%), stereotypowości sądów (65,44%) i przygotowania zawodowego (65,38%). Raczej nisko oceniono się pod względem demokratycznego stylu pracy, najgorzej zaś – zaangażowania emocjonalnego i podejścia do pracy. Opinie dyrektorów szkół dotyczące kwalifikacji nauczycieli resocjalizacyjnych ujawniły, że efektywność nauczania resocjalizującego wiązano przede wszystkim z dodatkowymi kwalifikacjami nauczycieli, następnie ze stosowaniem systemu nauczania resocjalizacyjnego, a na końcu z odrębnym programem nauczania i podręcznikami. Docenianie znaczenia tych czynników zwiększyło się w 1995 roku w stosunku do 1990 roku. Za najbardziej efektywną formę doskonalenia nauczycieli resocjalizacji uznano konferencje metodyczne (1990 rok: 32%, 1995 rok: 29%), za najmniej zaś – stopnie specjalizacji (odpowiednio 22% i 18%). Największe zmiany w ocenie form doskonalenia nauczycieli dokonanej przez dyrektorów miały miejsce w przypadku samokształcenia – w 1990 roku 20% uznało ją za efektywną, a w 1995 roku 26%.

Deskryptory TESE: resocjalizacja, przestępczość, doskonalenie zawodowe nauczycieli, dyrektor szkoły, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: correctional education, dellinquency, in-service teacher training, headteacher, teacher-student relation
Publikacje:
  • Szecówka, A. (1996). Kierunki i formy doskonalenia nauczycieli w zakładach dla nieletnich. Opieka, Wychowanie, Terapia, 1, 12-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"