BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kierunki rozwoju i optymalizacja oświaty dorosłych w Polsce lat dziewięćdziesiątych
Projekt badawczy:
  • Funkcjonowanie, kierunki rozwoju i optymalizacji oświaty dorosłych w PRL
Instytucja:
Data: 1985 – 1990
Badacz: Tadeusz Aleksander, Andrzej Cieślak, Olga Czerniawska, Janusz Gajda, Józef Kargul, Mieczysław Marczuk, Jadwiga Nowak, Józef Półturzycki, Ewa Solarczyk-Ambrozik, Edward Sosnowski
Abstrakt:

Badania prowadzone w ramach tematu 3.0 CPBR 08.17.20 w pierwszym etapie miały na celu zdiagnozowanie funkcjonowania i wydolności systemu kształcenia dorosłych w PRL, w drugim zaś sformułowanie prognozy kierunków rozwoju i optymalizacji tegoż systemu. Oprócz wyników badań empirycznych przeprowadzonych w latach 1987-1988 wykorzystano również wyniki innych badań krajowych, analizę tendencji rozwojowych kraju, doświadczenia funkcjonowania oświaty dorosłych w wybranych krajach. W toku badań stwierdzono poważną dysfunkcjonalność systemu oświaty dorosłych, związaną z polityką ogólną i oświatową po wojnie oraz z kryzysem społecznym, gospodarczym, politycznym i moralnym lat pięćdziesiątych, siedemdziesiątych i zwłaszcza osiemdziesiątych. Najważniejsze wnioski były następujące: politykę państwa na polu oświaty dorosłych cechowały: jednostronność, uniformizacja i centralizacja, brak stabilności, ograniczenie znaczenia czynnika społecznego, zawężenie zakresu treści nauczania, upolitycznienie i ideologizacja. Cele oświaty dorosłych miały charakter ideologiczny i nie służyły indywidualnym i wielostronnym potrzebom ludzi dorosłych, oczekiwaniom gospodarki i kultury. Pomimo dobrych wyników ilościowych na gruncie oświaty dorosłych malały aspiracje edukacyjne, zerwano związek między podnoszeniem kwalifikacji zawodowych a wynikami pracy, malała motywacja do podnoszenia tych kwalifikacji, malało zainteresowanie zakładów pracy edukacją dorosłych lub ograniczano ją do spłaszczonej, kursowej edukacji instrumentalnej. W ramach badań prognostycznych sformułowano następujące wnioski: oświata dorosłych w Polsce powinna odejść od jednostronnego, wąskiego rozumienia edukacji dorosłych i przyjąć wypracowane w ramach działalności UNESCO pojęcie, które obejmuje wszystkie zakresy aktywności edukacyjnej człowieka dorosłego w różnych fazach jego życia aż do późnej starości. Oświata dorosłych powinna ponadto obejmować wszystkie środowiska społeczne, szczególnie osoby starsze i samotne. Konieczne jest uspołecznienie, odpaństwowienie i odformalizowanie oświaty dorosłych w Polsce. Państwo powinno pełnić rolę mecenasa edukacji dorosłych, wspierając ją organizacyjnie, metodycznie i finansowo, inicjując działania edukacyjne, które mają znaczenie dla rozwoju gospodarki i kultury, oraz zachęcając do podwyższania i modernizacji kwalifikacji zawodowych pracowników, szczególnie w związku z postępem technologicznym i naukowo-technicznym. Czynniki państwowe powinny współdziałać ze stowarzyszeniami oświatowymi, subtelnie i twórczo koordynować procesy edukacji dorosłych oraz zapewnić im odpowiednie warunki do rozwoju. Rekonstrukcji i optymalizacji wymagają poszczególne podsystemy oświaty dorosłych (szkolnictwo pracujących, oświata zawodowa, pozaszkolna oświata ogólnokształcąca i kulturalno-oświatowa). Należy uzupełnić niedostatki kadr instytucji i placówek oświaty dorosłych – niewystarczające przygotowanie merytoryczne, psychologiczne i andragogiczne, dużą płynność kariery.

Deskryptory TESE: uczenie się przez całe życie, edukacja dorosłych, doskonalenie zawodowe w toku pracy, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, kwalifikacje zawodowe
TESE descriptors: lifelong learning, adult education, in-service training, employability, vocational qualification
Publikacje:
  • Marczuk, M. (1990). Kierunki rozwoju i optymalizacja oświaty dorosłych w Polsce lat dziewięćdziesiątych. Oświata Dorosłych, 6, 190-195.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"