Abstrakt: |
W doniesieniu przywoływane są badania Poczucie koherencji i system wartości a styl życia studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, które należą do badań statutowych Katedry Psychologii i Dydaktyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Ponadto omawiane są badania własne na temat: Co sądzisz o uczeniu się wspomaganym przez Internet. Drugie z przytoczonych badań miały charakter eksploracyjno-diagnostyczny. Objęto nimi 309 studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, w tym 203 kobiety i 106 mężczyzn. W badaniach statutowych, przeprowadzonych także w latach 2007-2009, wzięło udział 464 studentów, w tym 307 kobiet i 157 mężczyzn. Na podstawie pierwszego z przytoczonych badań potwierdzono zależność między czasem korzystania studentów z komputera (TIK) a aktywnością fizyczną. Okazało się, że studenci spędzający dużo czasu przy komputerze uprawiają sport okazjonalnie albo w ogóle nie podejmują żadnej aktywności fizycznej. W badaniach własnych wyróżniono formy zajęć przez internet, w jakich najchętniej uczestniczyliby studenci (w ankiecie można było zaznaczyć trzy wybory). Najczęściej wymieniano wykład (około 60% wskazań), na drugim miejscu konsultacje, a w dalszej kolejności egzamin, laboratorium i lektorat. Do największych wad uczenia się w systemie e-learningowym studenci zaliczyli sztuczne warunki uczenia się (połowa respondentów), a w dalszej kolejności brak porównania własnej pracy z pracą innych (39%) i brak swobodnego dostępu do internetu (33%). Za największą zaletę takiej formy kształcenia uznano łatwy dostęp do informacji (64% wskazań). |
Publikacje: |
- Krzyżak, J. i Niezgoda, J. (2009). Kilka refleksji na temat wykorzystania platformy e-edukacyjnej w kształceniu nauczycieli. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 155-161). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
|