Abstrakt: |
Celem badania było określenie, jak studenci kierunków nauczycielskich postrzegali swój zawód, jakie cechy tego zawodu im się podobają, a jakie uważają za negatywne oraz czy planują podjęcie pracy w wyuczonym zawodzie. Badaniem objęto 490 studentów dziennych Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie z pierwszego i piątego roku pięciu kierunków – biologia, fizyka, historia, nauczanie początkowe, pedagogika specjalna. Odpowiedzi badanych okazały się zróżnicowane ze względu na rok studiów. Studenci pierwszego roku zdecydowanie częściej dokonaliby takiego samego wyboru zawodu (69,2%) niż starsi studenci (50%). Studenci pierwszego roku częściej planowali też podjęcie pracy w wyuczonym zawodzie (63,2%) niż studenci piątego roku (54,5%). Wśród najbardziej pociągających cech zawodu nauczycielskiego wymieniono możliwość stałego kontaktu z młodymi ludźmi (33,3%), pracę z dziećmi i młodzieżą (21%), możliwość przekazania wiedzy (5,1%), bycia twórczym (5,1%) oraz pomagania innym (2,2%). Wśród negatywnych cech dominowały niskie zarobki (38,4%), następne miejsce zajęły stres i napięcia nerwowe (20,4%), niski prestiż społeczny (16,1%), niebezpieczeństwo chorób zawodowych (7,6%) oraz odpowiedzialność (7,6%). |