BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Norma i normalność w zachowaniach seksualnych młodzieży
Instytucja:
Data: [1992]
Badacz: Maria Beisert
Abstrakt:

Przedmiotem badania były norma i normalność w zachowaniach seksualnych młodzieży. Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie zachowanie seksualne młodzież ocenia jako zgodne z normą (normalne)? Jakie normy spełniają rolę regulatora zachowań seksualnych młodzieży? Jakie konsekwencje pociąga za sobą występowanie zachowań niezgodnych z normą? W badaniu uczestniczyło 142 studentów, w tym 68 kobiet i 74 mężczyzn, studiujących w Poznaniu. 46,5% respondentów pochodziło z miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, 12,6% ze wsi. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że wraz z wiekiem rośnie tolerancja młodzieży wobec różnych zachowań seksualnych. Przekonanie o normie zachowań seksualnych pochodziło najczęściej z faktu występowania określonych zachowań w grupie rówieśniczej (przedszkolnej). W okresie dorastania pojawiały się nowe formy zachowań seksualnych: masturbacja, petting, inicjacja. W tym wieku także wyznacznikiem normy była powszechność zachowań wśród rówieśników, ale także więź emocjonalna, której skutkiem mogła być intymność fizyczna. Studenci z kolei podchodzili ze zrozumieniem do potrzeb człowieka, wynikających z jego rozwoju – potrzeby seksualne dziecka oceniali więc na podstawie wiedzy czerpanej z książek, lektur popularnonaukowych. Na ocenę zachowań seksualnych w pewnej mierze miały wpływ wyznaczniki zdrowotne, religijne i wychowawcze. Młodzież była świadoma, że niektóre zachowania seksualne, np. masturbacja, były niezgodne z normami religijnymi, dlatego oceniano je jako nienormalne. Respondenci byli skłonni negatywnie oceniać zachowania seksualne dzieci – dziecko albo nie doświadcza napięć psychicznych, które musi rozładować, albo jego zachowania seksualne są wynikiem wpływu erotyzacji środowiska. W czasie pettingu młodzież odczuwała: lęk przed stosunkiem i jego skutkami (tylko kobiety: 49,1%), lęk przed kompromitacją wobec partnera (48% mężczyzn i 13,7% kobiet), lęk z powodu przekraczania norm religijnych (15,7% kobiet i 28 mężczyzn), lęk z powodu przekroczenia bariery intymności (13,7% kobiet i 20% mężczyzn). Podczas inicjacji 28,8% kobiet i 1,6% mężczyzn bało się bólu i krwawienia, 46,2% kobiet i 11,3% mężczyzn – ciąży, 17,3% kobiet i 32,3% mężczyzn – oceny partnera, 5,8% kobiet i 37,1% mężczyzn – samooceny, a 5,8% kobiet i 6,5% mężczyzn – przekraczania norm religijnych. 14,7% kobiet i 9,5% mężczyzn zadeklarowało, że są głęboko wierzący, 54,4% kobiet i 45,9% mężczyzn – wierzący, 10,3% kobiet i 9,5% mężczyzn – obojętni, 11,8% kobiet i 22,9% mężczyzn – niezdecydowani, a 8,8% kobiet i 12,2% mężczyzn – niewierzący. Nie stwierdzono zależności między stopniem religijności a oceną normy zachowań seksualnych.

Deskryptory TESE: wychowanie seksualne, religia, socjalizacja, rozwój fizyczny, zdrowie, medycyna człowieka
TESE descriptors: sex education, religion, socialisation, physical development, health, human medicine
Publikacje:
  • Beisert, M. (1992). Norma i normalność w zachowaniach seksualnych młodzieży. Próba rekonstrukcji na podstawie badań empirycznych. W: Z. Izdebski (red.), Wychowawcze, etyczne i społeczne problemy zachowań seksualnych młodzieży (s. 65-74). Warszawa – Zielona Góra: TRR.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"