BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nominacja rzeczownikowa na przykładzie mowy dzieci przedszkolnych
Data: 1989 – 1990
Badacz: Grażyna Sawicka
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy nominacja rzeczownikowa u dzieci zawsze odbywa się w granicach słowotwórstwa? Jakiego rodzaju przekształceń dokonują dzieci w płaszczyźnie formy derywatu (wykorzystania środków formalnojęzykowych) i w płaszczyźnie treści (przyswajania znaczeń)? Czy dzieci umieją budować nominaty i definicje znaczeń na podstawie informacji językowych zawartych w nazwie i peryfrazie? Do zebrania materiału wykorzystano test z instrukcją dla badającego oraz zestawem obrazków, których zadaniem było podtrzymanie kontaktu badającego z dzieckiem. Od każdego dziecka badaczka uzyskała średnio od 100 do 160 nominatów; analizie poddano 5700 nominatów. Celem zastosowanego eksperymentu była ocena kompetencji dzieci w zakresie tworzenia nowych nazw. W badaniu uczestniczyło łącznie 40 dzieci uczęszczających do przedszkola. W materiale uzyskanym od dzieci zawarte były niemal wszystkie typy nominatów – w procesie tworzenia nazw dzieci wykorzystywały wszystkie znane im sposoby nazwotwórcze. Autorka badania zilustrowała zebrany materiał na kilku przykładach, m.in. słowa ciastkarnia. Dzieci – poproszone o peryfrazę – tworzyły nowe słowa, np. pączarnia, torczarnia, drożdżarnia. Stwierdzono, że w kategorii, w której przeważają nazwy nieregularne semantycznie, dzieci częściej tworzyły nominaty semantyczne. Do peryfrazy ten, kto nosi brodę, dzieci podawały nazwy o motywacji normatywnej (brodacz) oraz neologizmy (brodat, brodas, brodziarz).

Deskryptory TESE: umiejętność mówienia, kompetencje językowe, rozwój dziecka, kreatywność, inteligencja
TESE descriptors: oral skills, language skills, child development, creativity, intelligence
Publikacje:
  • Sawicka, G. (1994). Nominacja rzeczownikowa na przykładzie mowy dzieci przedszkolnych. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"