Abstrakt: |
Badanie poświęcono postawom obywateli wobec szkół, urzędów i służb publicznych. W badaniu uczestniczyło 1650 dorosłych Polaków (próba miała charakter reprezentatywno-losowy). W opinii 79% badanych szkoły dobrze wypełniały swoje obowiązki (nie: 11%, trudno powiedzieć: 10%). Respondenci najgorzej oceniali funkcjonowanie służb policyjnych – dobrze wypełniały one swoje obowiązki zdaniem 61% badanych, źle – według 30% (9%: trudno powiedzieć). Okazało się, że wyżej oceniali pracę szkół badani ze wsi, z kolei krytyczną postawę wobec tych instytucji prezentowali respondenci z wielkich aglomeracji, z wyższym wykształceniem i przedstawiciele kadry kierowniczej. W opinii 15% respondentów wszyscy albo prawie wszyscy nauczyciele naprawdę znali się na tym, co robili; według 51% znała się na pracy większość nauczycieli, zdaniem 25% niektórzy znali się, niektórzy nie, w opinii 4% raczej niewielu, 5% nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie. 21% badanych zgodziło się z twierdzeniem, że wszystkim albo prawie wszystkim nauczycielom zależy na jak najlepszym wykonywaniu swoich obowiązków (według 55% zależy większości, zdaniem 16% niektórym, według 4% nie zależy; 5%: trudno powiedzieć). Okazało się, że ocena kwalifikacji i zaangażowania nauczycieli jest słabo zróżnicowania pod względem cech socjodemograficznych. Nieco bardziej krytyczni wobec przygotowania zawodowego byli respondenci z największych miast, a także ci z wyższym wykształceniem. |