BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoły, urzędy i służby publiczne w ocenie obywateli
Projekt badawczy:
  • Bezradność społeczna
Instytucja:
Data: 21 stycznia 1994 – 10 lutego 1994
Badacz: Agnieszka Cybulska
Abstrakt:

Badanie poświęcono postawom obywateli wobec szkół, urzędów i służb publicznych. W badaniu uczestniczyło 1650 dorosłych Polaków (próba miała charakter reprezentatywno-losowy). W opinii 79% badanych szkoły dobrze wypełniały swoje obowiązki (nie: 11%, trudno powiedzieć: 10%). Respondenci najgorzej oceniali funkcjonowanie służb policyjnych – dobrze wypełniały one swoje obowiązki zdaniem 61% badanych, źle – według 30% (9%: trudno powiedzieć). Okazało się, że wyżej oceniali pracę szkół badani ze wsi, z kolei krytyczną postawę wobec tych instytucji prezentowali respondenci z wielkich aglomeracji, z wyższym wykształceniem i przedstawiciele kadry kierowniczej. W opinii 15% respondentów wszyscy albo prawie wszyscy nauczyciele naprawdę znali się na tym, co robili; według 51% znała się na pracy większość nauczycieli, zdaniem 25% niektórzy znali się, niektórzy nie, w opinii 4% raczej niewielu, 5% nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie. 21% badanych zgodziło się z twierdzeniem, że wszystkim albo prawie wszystkim nauczycielom zależy na jak najlepszym wykonywaniu swoich obowiązków (według 55% zależy większości, zdaniem 16% niektórym, według 4% nie zależy; 5%: trudno powiedzieć). Okazało się, że ocena kwalifikacji i zaangażowania nauczycieli jest słabo zróżnicowania pod względem cech socjodemograficznych. Nieco bardziej krytyczni wobec przygotowania zawodowego byli respondenci z największych miast, a także ci z wyższym wykształceniem.

Deskryptory TESE: szkolnictwo podstawowe, uczestnictwo obywatelskie, postawa wobec szkoły, ocenianie, szkolnictwo publiczne, jakość nauczania, jakość kształcenia
TESE descriptors: primary education, citizen participation, attitude towards school, marking, public education, teaching quality, quality of education
Publikacje:
  • Cybulska, A. (oprac.). (1994). Szkoły, urzędy i służby publiczne w ocenie obywateli. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1994/K_055_94.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"