Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii studentów na temat podstawowych terminów w dydaktyce polskiej. W badaniu uczestniczyli studenci z wyższej szkoły cywilnej, kierunek: pedagogika. Respondenci byli w wieku od 21 do 25 lat, studiowali na pierwszych trzech latach studiów. Blisko 75% badanych miało oceny dobre, pozostali – dostateczne. Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem ankiety. 96% ankietowanych korzystało z podręcznika Dydaktyka ogólna (to przedmiot kierunkowy w ich przyszłym zawodzie). Ponad 60% badanych uważało jednak, że podręczniki dotyczące zagadnień z dydaktyki ogólnej nie przedstawiają sposobów, jak skutecznie uczyć dzieci i młodzież. W opinii 58% respondentów to dydaktyka zajmuje się uczeniem uczniów, a zdaniem 32% pedagogika. Do głównych pojęć opisywanych w podręcznikach studenci zaliczyli: kształcenie (56% wskazań), nauczanie i uczenie się (22%), ale aż 78% studentów negatywnie oceniło jakość opisywanych pojęć podstawowych w podręcznikach. 82% badanych chciałoby modyfikacji i ulepszenia definicji pojęć podstawowych. Tyle samo respondentów uważało, że nauczanie oraz nauczanie – uczenie się to czynności nauczyciela. W opinii 66% badanych główną czynnością ucznia jest uczenie się, w opinii 30% uczenie – wychowywanie się, a zdaniem 2% kształcenie. 84% studentów uważało, że efektem kształcenia jest wykształcenie. Do głównych zadań działania szkoły respondenci zaliczyli: szkolenie (60% wskazań), kształcenie (20%), edukowanie (18%). Dla 66% badanych dydaktyka była dziedziną nauki. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że: zakres badań dydaktyki ogólnej nie jest zgodny z tym, co opisuje się w podręcznikach poświęconych tej tematyce; terminy poszczególnych pojęć różnią się zasadniczo swoimi zakresami w poszczególnych podręcznikach; do podstawowych terminów, które powinny znaleźć się w podręcznikach do dydaktyki ogólnej, zaliczono: edukację – edukowanie – wyedukowanie (instytucja narodowa jako całość); szkołę – szkolenie – wyszkolenie (instytucja szkolna); nauczyciela – nauczanie – nauczenie (główny zakres zainteresowań dydaktyki ogólnej); ucznia – uczenie i wyuczenie (nauczany przedmiot). |