BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie studentów – profesjonalnie przygotowywanych do zawodu nauczycielskiego – na temat podstawowych terminów w dydaktyce polskiej
Data: [1995]
Badacz: Bogdan Grabowski
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii studentów na temat podstawowych terminów w dydaktyce polskiej. W badaniu uczestniczyli studenci z wyższej szkoły cywilnej, kierunek: pedagogika. Respondenci byli w wieku od 21 do 25 lat, studiowali na pierwszych trzech latach studiów. Blisko 75% badanych miało oceny dobre, pozostali – dostateczne. Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem ankiety. 96% ankietowanych korzystało z podręcznika Dydaktyka ogólna (to przedmiot kierunkowy w ich przyszłym zawodzie). Ponad 60% badanych uważało jednak, że podręczniki dotyczące zagadnień z dydaktyki ogólnej nie przedstawiają sposobów, jak skutecznie uczyć dzieci i młodzież. W opinii 58% respondentów to dydaktyka zajmuje się uczeniem uczniów, a zdaniem 32% pedagogika. Do głównych pojęć opisywanych w podręcznikach studenci zaliczyli: kształcenie (56% wskazań), nauczanie i uczenie się (22%), ale aż 78% studentów negatywnie oceniło jakość opisywanych pojęć podstawowych w podręcznikach. 82% badanych chciałoby modyfikacji i ulepszenia definicji pojęć podstawowych. Tyle samo respondentów uważało, że nauczanie oraz nauczanie – uczenie się to czynności nauczyciela. W opinii 66% badanych główną czynnością ucznia jest uczenie się, w opinii 30% uczenie – wychowywanie się, a zdaniem 2% kształcenie. 84% studentów uważało, że efektem kształcenia jest wykształcenie. Do głównych zadań działania szkoły respondenci zaliczyli: szkolenie (60% wskazań), kształcenie (20%), edukowanie (18%). Dla 66% badanych dydaktyka była dziedziną nauki. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że: zakres badań dydaktyki ogólnej nie jest zgodny z tym, co opisuje się w podręcznikach poświęconych tej tematyce; terminy poszczególnych pojęć różnią się zasadniczo swoimi zakresami w poszczególnych podręcznikach; do podstawowych terminów, które powinny znaleźć się w podręcznikach do dydaktyki ogólnej, zaliczono: edukację – edukowanie – wyedukowanie (instytucja narodowa jako całość); szkołę – szkolenie – wyszkolenie (instytucja szkolna); nauczyciela – nauczanie – nauczenie (główny zakres zainteresowań dydaktyki ogólnej); ucznia – uczenie i wyuczenie (nauczany przedmiot).

Deskryptory TESE: wiedza, kształcenie nauczycieli, treści kształcenia, edukacja, nauczyciel, nauczanie
TESE descriptors: knowledge, teacher education, content of learning, education, teacher, teaching
Publikacje:
  • Grabowski, B. (1996). Opinie studentów – profesjonalnie przygotowywanych do zawodu nauczycielskiego – na temat podstawowych terminów w dydaktyce polskiej. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 9, 322-327.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"