Obserwuj
Tytuł badania: |
Opinie uczniów na temat występowania przemocy w szkole |
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2009 |
Badacz: |
Barbara Błońska, Joanna Gotlib |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie występowania przemocy w gimnazjum. Chciano także poznać zdanie młodzieży na ten temat. Działania badawcze prowadzono za pomocą anonimowego kwestionariusza ankiety wśród 100 uczniów klas I-III Gimnazjum nr 50 im. gen. Władysława Sikorskiego w Warszawie (58 chłopców, 42 dziewcząt). Pytania badawcze dotyczyły występowania przemocy w szkole, jej form i rodzajów. Uczniowie określali sprawców i ofiary przemocy, a także opisywali swoje doświadczenia jako świadków agresji rówieśniczej. Wyniki badania (opracowane za pomocą metody statystyki opisowej) wskazały na powszechną obecność przemocy w szkole z tendencją wzrostową w ostatnich latach. 73% badanych widziało akty przemocy podczas przerw, 24% w toaletach, 15% w klasie, 18% w drodze do szkoły. Zdaniem autorek obecne programy profilaktyczne są nieskuteczne, a przygotowanie nauczycieli w tym zakresie nieodpowiednie. |
Autorskie słowa kluczowe: |
młodzież, przemoc, gimnazjum, opinie |
Author's Keywords: |
youth, violence, secondary school, opinions |
Deskryptory TESE: |
przemoc, przemoc szkolna, postawa wobec szkoły, złe sprawowanie, kompetencje społeczne, krzywdzenie dzieci, resocjalizacja |
TESE descriptors: |
violence, bullying, attitude towards school, misconduct, social competences, child abuse, correctional education |
Publikacje: |
- Błońska, B. i Gotlib, J. (2010). Opinie uczniów na temat występowania przemocy w szkole. Problemy Pielęgniarstwa, 18(1), 17-24.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.