BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metody edukacji pedagogicznej w szkołach średnich
Data: 1986 – 1991
Badacz: Paweł Prusak
Abstrakt:

Przedmiotem badania były metody edukacji pedagogicznej w szkołach średnich. Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie metody kształcenia najczęściej stosowane są na zajęciach wybranych zagadnień z pedagogiki i psychologii oraz praktyk pedagogicznych? Czy i jakie różnice zachodzą w opiniach nauczycieli i uczniów odnośnie stosowanych metod edukacji pedagogicznej? Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. W badaniu uczestniczyło 219 uczniów uczących się zagadnień z pedagogiki i psychologii, 165 uczniów odbywających praktyki oraz 77 nauczycieli szkół średnich. Do głównych metod nauczania nauczyciele i uczniowie zaliczyli w pierwszej kolejności pogadanki, następnie zaś: dyskusje, formy seminaryjne (umożliwiające wyrażanie opinii, opowiadanie własnych doświadczeń). Wszystkie metody stosowane przez nauczycieli ułożono w następujące grupy: asymilacja wiedzy: wykład, pogadanka, opowiadanie, dyskusja, praca z książką, referat; samodzielne dochodzenie do wiedzy: elementy mikronauczania podczas zajęć hospitowanych i fragmentów zajęć prowadzonych przez uczniów; waloryzacja: spotkania z nauczycielami, poznawanie szkoły jako środowiska dydaktyczno-wychowawczego w ramach wycieczek dydaktycznych; praktyka: bezpośrednia praca z dzieckiem. W opinii badanych realizację programu wybranych zagadnień z pedagogiki i psychologii opierano przede wszystkim na metodach asymilacji wiedzy. Z kolei jeśli chodzi o praktyki pedagogiczne, to zdaniem nauczycieli jednakowo wykorzystuje się metody asymilacji wiedzy oraz waloryzację, a najczęściej stosuje się metody praktyczne (podobną opinię wyrazili uczniowie). Wnioski z obserwacji uczestniczących potwierdziły różnorodność stosowanych metod; najczęściej wybierano metody praktyczne (ćwiczenia, zabawy z dziećmi w przedszkolu, organizowanie zabaw dla uczniów klas I–III na boisku szkolnym podczas przerw, poprawianie zadań domowych, prace wytwórcze, wykonywanie historyjek obrazkowych, ilustracji do opowiadań, bajek, baśni, naprawa zabawek, porządkowanie placu zabaw w przedszkolu).

Deskryptory TESE: praktyka pedagogiczna, metoda nauczania, metoda aktywizująca, metodyka, zabawa, szkolnictwo średnie
TESE descriptors: teaching practice, teaching method, activity method, learning theory, play, secondary education
Publikacje:
  • Prusak, P. (1996). Metody edukacji pedagogicznej w szkołach średnich. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 9, 328-335.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"