BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metody diagnozy stosowane w poradniach psychologiczno-pedagogicznych w Polsce
Instytucja:
Data: wrzesień 1996 – październik 1996
Badacz: Anna Frydrychowicz
Abstrakt:

Celem badania było stwierdzenie aktualnego stanu w zakresie narzędzi diagnozy stosowanych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Badaniem ankietowym zamierzano objąć po dwie losowo dobrane poradnie z każdego województwa – łącznie 98 poradni, otrzymano odpowiedzi od 88. W ankiecie zawarto nazwy 98 testów – 81 technik diagnozy psychologicznej i 17 pedagogicznej, poradnie miały wskazać, czy posiadają i jak często stosują dane narzędzie, jak określają jego przydatność w praktyce, zawrzeć inne uwagi, wskazać ewentualnie inne narzędzia. Najczęściej stosowaną metodą badania inteligencji była Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci zmodyfikowana WISC-R – używało jej 96% poradni, 87% oceniło jej użyteczność jako wysoką. Najczęściej stosowaną techniką badania zdolności specjalnych było Myślenie Techniczne Dobruszka – używało jej 96% poradni, 65% oceniło jej użyteczność jako wysoką. Najczęściej stosowaną techniką badania percepcji wzrokowej, słuchowej, lateralizacji, sprawności motorycznej był test Bender-Kopitz – używało go 96% poradni, 87% oceniło jego użyteczność jako wysoką. Najczęściej stosowaną techniką badania osobowości był test Jaki jesteś Skrzypek – używało go 87% poradni, 37% oceniło jego użyteczność jako wysoką. Najczęściej stosowaną techniką badania stosunków rodzinnych i postaw rodzicielskich był Rysunek Rodziny – używało go 96% poradni, 72% oceniło jego użyteczność jako wysoką. Najczęściej stosowaną techniką diagnozy wiadomości i umiejętności szkolnych była seria testów czytania i pisania dla klas I-III Straburzyńskiej i Śliwińskiej – używało ich 94% poradni, 85% oceniło ich użyteczność jako wysoką. Wśród innych narzędzi diagnozy najliczniejszą grupę stanowiły testy i sprawdziany wiadomości opracowywane przez wojewódzkie ośrodki metodyczne. Stwierdzono, że w porównaniu z wynikami analogicznego badania z 1977 roku największy postęp dotyczył technik badania inteligencji, największe potrzeby dotyczyły narzędzi badania osobowości, zdolności specjalnych i metod pedagogicznych; poza przeszkodami natury finansowej problemem był brak szkoleń wdrożeniowych dotyczących danych technik.

Deskryptory TESE: poradnictwo psychologiczne, inteligencja, osobowość, psychologia, poradnictwo zawodowe, pomiar, test standaryzowany, rozwój poznawczy, pisanie, czytanie, poradnia
TESE descriptors: psychology service, intelligence, personality, psychology, vocational guidance, measurement, standardised test, cognitive development, writing, reading, guidance service
Publikacje:
  • Frydrychowicz, A. (1997). Metody diagnozy stosowane w poradniach psychologiczno-pedagogicznych w Polsce – stan aktualny i retrospektywa. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 1(6), 31-45.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"