Abstrakt: |
Celem badania było stwierdzenie aktualnego stanu w zakresie narzędzi diagnozy stosowanych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Badaniem ankietowym zamierzano objąć po dwie losowo dobrane poradnie z każdego województwa – łącznie 98 poradni, otrzymano odpowiedzi od 88. W ankiecie zawarto nazwy 98 testów – 81 technik diagnozy psychologicznej i 17 pedagogicznej, poradnie miały wskazać, czy posiadają i jak często stosują dane narzędzie, jak określają jego przydatność w praktyce, zawrzeć inne uwagi, wskazać ewentualnie inne narzędzia. Najczęściej stosowaną metodą badania inteligencji była Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci zmodyfikowana WISC-R – używało jej 96% poradni, 87% oceniło jej użyteczność jako wysoką. Najczęściej stosowaną techniką badania zdolności specjalnych było Myślenie Techniczne Dobruszka – używało jej 96% poradni, 65% oceniło jej użyteczność jako wysoką. Najczęściej stosowaną techniką badania percepcji wzrokowej, słuchowej, lateralizacji, sprawności motorycznej był test Bender-Kopitz – używało go 96% poradni, 87% oceniło jego użyteczność jako wysoką. Najczęściej stosowaną techniką badania osobowości był test Jaki jesteś Skrzypek – używało go 87% poradni, 37% oceniło jego użyteczność jako wysoką. Najczęściej stosowaną techniką badania stosunków rodzinnych i postaw rodzicielskich był Rysunek Rodziny – używało go 96% poradni, 72% oceniło jego użyteczność jako wysoką. Najczęściej stosowaną techniką diagnozy wiadomości i umiejętności szkolnych była seria testów czytania i pisania dla klas I-III Straburzyńskiej i Śliwińskiej – używało ich 94% poradni, 85% oceniło ich użyteczność jako wysoką. Wśród innych narzędzi diagnozy najliczniejszą grupę stanowiły testy i sprawdziany wiadomości opracowywane przez wojewódzkie ośrodki metodyczne. Stwierdzono, że w porównaniu z wynikami analogicznego badania z 1977 roku największy postęp dotyczył technik badania inteligencji, największe potrzeby dotyczyły narzędzi badania osobowości, zdolności specjalnych i metod pedagogicznych; poza przeszkodami natury finansowej problemem był brak szkoleń wdrożeniowych dotyczących danych technik. |