BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Udział socjologa w realizacji zadań poradni psychologiczno-pedagogicznej
Instytucja:
Data: 1996
Badacz: Anna Braunek-Jaszewska
Abstrakt:

Celem badania było określenie, jak na tle pracowników zatrudnionych w poradnictwie plasuje się socjolog; czym się zajmuje w pracy w poradni; jakie zadania realizuje. Badaniem ankietowym (15 pytań) objęto wszystkich 31 socjologów zatrudnionych w poradniach w całym kraju, uzyskano odpowiedzi od 28 osób z 17 województw. Większość osób badanych stanowiły kobiety – 24, osoby z ponad 10-letnim stażem; ponad 50% ukończyło studia podyplomowe z zakresu socjoterapii, resocjalizacji, terapii rodzin oraz uzyskało pierwszy i drugi stopień specjalizacji zawodowej. Socjolodzy w poradniach byli zatrudnieni na etatach pedagogów, zajmowali się głównie doradztwem zawodowym, diagnozami pedagogicznymi; obowiązki socjologa nie były ich jedynymi obowiązkami w poradni. Prowadzili badania z zakresu orientacji zawodowej i różnych dziedzin oświaty i wychowania (Warszawa); wykorzystano ankiety wśród młodzieży, które były istotne z punktu widzenia pracy poradni (Łódź). Wśród najczęściej napotykanych problemów w pracy wskazywano szeroko rozumiane niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży, patologie społeczne, trudności adaptacyjne dzieci w szkole podstawowej, nasilanie się zaburzeń emocjonalnych i psychicznych, dylematy związane z wyborem zawodu i kształcenia po szkole średniej, ograniczenie możliwości wyboru szkoły przez młodzież z grup dyspanseryjnych, brak przepływu informacji między resortem służby zdrowia a resortem oświaty. Tematy badawcze proponowane przez ankietowanych dotyczyły głównie wymienianych przez nich problemów. Odpowiedzi na pytania o oczekiwania w stosunku do CMPP-P MEN dotyczyły m.in. szkoleń, konsultacji w sprawie konstruowania narzędzi badawczych, umożliwienia wymiany doświadczeń, statusu socjologa w poradni. Zdaniem badanych musi zostać podjęta próba ujednolicenia i określenia wspólnych zadań i problematyki, którą powinien zajmować się socjolog pracujący w poradni, Centrum powinno uzyskać z MEN zgodę na zaliczenie socjologa do zawodu z przygotowaniem pedagogicznym. Według badanych socjolog powinien zajmować się obserwacją lokalnych zjawisk społecznych, diagnozowaniem środowiska, podejmowaniem adekwatnych działań; dokonywaniem analizy socjologicznej klientów poradni; prowadzeniem i wykorzystaniem badań mających na celu dostarczanie informacji o możliwościach reorganizacji lub usprawnienia pracy placówki; prowadzeniem badań z zakresu patologii społecznej, utrzymywania kontaktów między poradnią a szkołą, doradztwa dla szkół, instytucji pozaszkolnych i rodziców, analizy nowych zjawisk społecznych. Wszyscy badani liczyli na wykorzystanie w poradni ich potencjału socjologicznego, gotowości do zaangażowania się w prowadzenie badań dotyczących zagrożeń dzieci i młodzieży w skali lokalnej i krajowej. Stwierdzono, że socjologom zatrudnionym w poradniach bardzo zależało na określeniu ich statusu zawodowego i nałożeniu ściśle socjologicznych obowiązków.

Deskryptory TESE: poradnictwo psychologiczne, poradnictwo zawodowe, personel niepedagogiczny, praca, profil zawodowy, poradnia
TESE descriptors: psychology service, vocational guidance, non-teaching staff, labour, professional profile, guidance service
Publikacje:
  • Braunek-Jaszewska, A. (1997). Udział socjologa w realizacji zadań poradni psychologiczno-pedagogicznej. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 1(6), 87-91.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"