BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Krzysztof Zajączkowski
Abstrakt:

Celem badania była ocena skuteczności programów profilaktycznych realizowanych w szkołach podstawowych. Badaniem porównawczym postaw młodzieży wobec używania nikotyny, alkoholu i narkotyków objęto 401 uczniów klas ósmych, mieszkańców Krakowa, w tym: grupę zasadniczą 172 uczniów, którzy uczestniczyli w programie profilaktycznym, grupę kontrolną 229 uczniów z klas, w których nie zrealizowano żadnego programu. Zastosowano technikę Q. Analiza wyników nie wykazała żadnych różnic między obiema grupami; deklarowały one postawy o tym samym kierunku, które nie były prozdrowotne ani antyuzależnieniowe; badani z obu grup byli zgodni co do tych samych postaw, nie zgadzali się na te same postawy, nie mieli określonej opinii w odniesieniu do tych samych postaw. Stwierdzono, że uczestnictwo w programie profilaktycznym nie spowodowało zmiany postaw młodzieży wobec uzależnień i związanych z nimi problemów, skuteczność zrealizowanych programów należy więc uznać za niską.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, profilaktyka, postawa, narkomania, zdrowie, uczeń
TESE descriptors: primary school, prevention, attitude, drug abuse, health, pupil
Publikacje:
  • Zajączkowski, K. (1997). Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 2(7), 84-88.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"