Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła problematyka uzależnień w kontekście działalności edukacyjnej szkoły dotyczącej profilaktyki. Badaniem objęto 77 uczniów i uczennic (31 chłopców i 46 dziewcząt) z pierwszej klasy gimnazjum w Pruszkowie na Opolszczyźnie. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wiedza respondentów o zachowaniach nałogowych i przeciwdziałaniu im pochodziła przede wszystkim z przekazu szkolnego (97,4%). W dalszej kolejności uczniowie jako źródło wiedzy podawali media elektroniczne (internet, TV, radio) – 89,6%, także rodzinę – 70,1%. W zakresie wiedzy na temat środków farmakologicznych badani najczęściej korzystali ponownie z przekazu szkolnego (72,7%), a następnie rodzinnego (68,8%). Jednocześnie odnotowano malejącą rolę mediów elektronicznych (45,4%) oraz rówieśników (25,9%). Wiedzę na temat zdrowia psychicznego ankietowana młodzież posiadała głównie z przekazu medialnego (81,0%), następnie ze szkoły (74,9%) i od rodziny (51,9%). Szkoła była istotnym źródłem wiedzy także w obszarze zasad higienicznego trybu życia (93,5%). Zgodnie z otrzymanymi odpowiedziami gimnazjaliści poznawali zagadnienia o tematyce zdrowia podczas realizacji programu takich przedmiotów szkolnych jak biologia (70,1%), wychowanie fizyczne (62,3%) czy lekcje wychowawcze (49,3%). |