Tytuł badania: |
Profilaktyka trudności w nabywaniu umiejętności językowych w szkole – w jaki sposób w przedszkolu lepiej przygotować dzieci do nauki czytania i pisania |
Instytucja: |
|
Data: |
[2014] |
Badacz: |
Agnieszka Olechowska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu jakościowej i ilościowej oceny treści zajęć edukacyjnych w grupie pięciolatków pod kątem prowadzenia ćwiczeń mogących wpływać na nabywanie wiedzy i umiejętności oraz kształtowanie postaw dzieci w odniesieniu do swoistych komponentów dojrzałości do czytania i pisania. Wykonano obserwacje 136 zajęć. Dwie trzecie stanowiły zajęcia, podczas których realizowano cele z zakresu rozwijania komponentów nieswoistych. Na zajęciach wykonywane były przez dzieci przede wszystkim zadania kształtujące funkcje percepcyjno-motoryczne i integrację (34%). W dalszej kolejności zadania były związane z rozwojem intelektualnym pięciolatków (25%), rozwojem mowy i języka (20%), nastawieniem i motywacją (8%). 7% ogółu ćwiczeń stanowiły zadania kształcące świadomość językową dzieci (komponenty swoiste), 6% to odsetek zadań kształtowania świadomości pisania (również komponenty swoiste). Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że we wszystkich badanych przedszkolach organizowano zbliżoną liczbę ćwiczeń z zakresu poszczególnych komponentów dojrzałości do pisania i czytania. |
Autorskie słowa kluczowe: |
dojrzałość do nauki czytania i pisania, komponenty dojrzałości do czytania i pisania, dojrzałość szkolna, profilaktyka trudności w nauce czytania i pisania |
Deskryptory TESE: |
umiejętności pisania, umiejętność czytania, czytanie, pisanie, profilaktyka, trudności w czytaniu, trudności w nauce, rozwój dziecka, rozwój poznawczy |
TESE descriptors: |
written skills, , reading, writing, prevention, reading difficulty, learning difficulty, child development, cognitive development |
Publikacje: |
- Olechowska, A. (2015). Profilaktyka trudności w nabywaniu umiejętności językowych w szkole – w jaki sposób w przedszkolu lepiej przygotować dzieci do nauki czytania i pisania. Szkoła Specjalna, 2, 101-112.
|