BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Profilaktyka trudności w nabywaniu umiejętności językowych w szkole – w jaki sposób w przedszkolu lepiej przygotować dzieci do nauki czytania i pisania
Instytucja:
Data: [2014]
Badacz: Agnieszka Olechowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu jakościowej i ilościowej oceny treści zajęć edukacyjnych w grupie pięciolatków pod kątem prowadzenia ćwiczeń mogących wpływać na nabywanie wiedzy i umiejętności oraz kształtowanie postaw dzieci w odniesieniu do swoistych komponentów dojrzałości do czytania i pisania. Wykonano obserwacje 136 zajęć. Dwie trzecie stanowiły zajęcia, podczas których realizowano cele z zakresu rozwijania komponentów nieswoistych. Na zajęciach wykonywane były przez dzieci przede wszystkim zadania kształtujące funkcje percepcyjno-motoryczne i integrację (34%). W dalszej kolejności zadania były związane z rozwojem intelektualnym pięciolatków (25%), rozwojem mowy i języka (20%), nastawieniem i motywacją (8%). 7% ogółu ćwiczeń stanowiły zadania kształcące świadomość językową dzieci (komponenty swoiste), 6% to odsetek zadań kształtowania świadomości pisania (również komponenty swoiste). Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że we wszystkich badanych przedszkolach organizowano zbliżoną liczbę ćwiczeń z zakresu poszczególnych komponentów dojrzałości do pisania i czytania.

Autorskie słowa kluczowe: dojrzałość do nauki czytania i pisania, komponenty dojrzałości do czytania i pisania, dojrzałość szkolna, profilaktyka trudności w nauce czytania i pisania
Deskryptory TESE: umiejętności pisania, umiejętność czytania, czytanie, pisanie, profilaktyka, trudności w czytaniu, trudności w nauce, rozwój dziecka, rozwój poznawczy
TESE descriptors: written skills, , reading, writing, prevention, reading difficulty, learning difficulty, child development, cognitive development
Publikacje:
  • Olechowska, A. (2015). Profilaktyka trudności w nabywaniu umiejętności językowych w szkole – w jaki sposób w przedszkolu lepiej przygotować dzieci do nauki czytania i pisania. Szkoła Specjalna, 2, 101-112.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"