Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę tematyki zajęć profilaktycznych i wykorzystywanych do ich realizacji metod oraz opinii uczniów, nauczycieli i rodziców dotyczących działalności profilaktycznej prowadzonej przez szkołę. Badaniem objęto 65 uczniów Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Jachowicza w Tarnobrzegu oraz ich rodziców i 10 nauczycieli. W badaniu zastosowano sondaż diagnostyczny, ankietę, wywiad z pedagogiem szkolnym oraz analizę dokumentów. Zdaniem uczniów w szkole organizowane były zajęcia profilaktyczne poświęcone agresji, wagarowaniu oraz sięganiu po środki odurzające. Problem samobójstw był w opinii uczniów traktowany marginalnie i poruszano go wyłącznie przy okazji innych zachowań destrukcyjnych. Nauczyciele twierdzili natomiast, że zajęcia profilaktyczne poświęcane były paleniu tytoniu, sięganiu po alkohol i inne środki odurzające, przemocy, agresji, wagarowaniu i próbom samobójczym. Niektórzy nauczyciele zapobieganie zachowaniom destrukcyjnym traktowali jako drugorzędne, mimo że wszyscy spotkali się z przejawami takich zachowań u uczniów. Żaden respondent nie zetknął się osobiście z próbami samobójczymi. Do przeprowadzenia zajęć profilaktycznych najczęściej stosowano metodę warsztatową, rzadziej przedstawienia, ewentualnie nadobowiązkowych pogadanek. Najlepiej zapamiętaną formą prowadzenia zajęć okazały się filmy edukacyjne (80% chłopców i 60% dziewcząt), rozpowszechnione były również gazetki, plakaty, ulotki informacyjne. Nie korzystano natomiast z metody projektu uczniowskiego. Większość rodziców wiedziała, czym jest profilaktyka, potrafiła ją zdefiniować i doceniała jej potrzebę. 84% stwierdziło, że są powiadamiani o zajęciach profilaktycznych realizowanych w szkole. 84,8% matek i 42,1% ojców uczestniczyło w takich zajęciach, najczęściej tych dotyczących picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz zachowań agresywnych. Formą najczęściej kierowaną do rodziców w działaniach profilaktycznych szkoły były ulotki. Badani ze wszystkich grup raczej pozytywnie oceniali działalność profilaktyczną szkoły, choć wskazywano również na potrzeby konkretnych zmian, które podniosłyby skuteczność działań. Wymieniono między innymi zwiększenie stopnia indywidualizacji w pracy z uczniami, uatrakcyjnienie zajęć poprzez rozszerzenie zakresu metod aktywizujących, pogłębienie omawianej tematyki zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami uczniów. |