Abstrakt: |
W ramach badania podjęto próbę określenia wpływu grup rówieśniczych i środowiskowych na skuteczność profilaktyki narkomanii. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano sondaż diagnostyczny i analizę dokumentów pierwotnych. W badaniu wzięło udział łącznie 148 uczniów liceów, techników i gimnazjów oraz 73 rodziców. 28% respondentów przyznało się do brania substancji psychoaktywnych, 67% zadeklarowało, że nie przyjmowało nigdy narkotyków, a 5% nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie. Spośród osób, które brały środki psychoaktywne, 2,4% przyjęło je po raz pierwszy w wieku mniej niż 12 lat, 9,8% w wieku 12 lat, po 4,9% w wieku 13 i 14 lat, 9,8% w wieku 15 lat, 17,1% w wieku 16 lat, 36,6% w wieku 17 lat, a 14,6% w wieku 18 lat. Wśród osób przyjmujących narkotyki 22,1% określiło sytuację materialną rodzin jako dobrą, 33,3% jako średnią, a 58,3% jako złą. 42,6% uczniów i 35,6% ich rodziców przyznało, że w ich szkołach uczniowie biorą narkotyki. 28% przyznało, że w ich placówkach można kupić narkotyki. Do form profilaktyki stosowanych w szkołach 25,7% uczniów i 72,6% rodziców zaliczyło pogadanki i rozmowy z uczniami; odpowiednio 11,5% i 56,2% spotkania z ludźmi i organizacjami zajmującymi się narkomanią; 3,4 i 23,2% filmy; 1,4% rodziców monitoring szkoły, a 1,4% rodziców i 0,7% uczniów dyżury nauczycieli i zamykanie drzwi szkoły. |