Tytuł badania: |
Profile afektywno-emocjonalne uczniów nadużywających vs sporadycznie używających Internetu |
Data: |
październik 2008 |
Badacz: |
Krzysztof Mudyń |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie zależności między intensywnością korzystania z internetu (TIK) a rodzajem stojącej za tym motywacji. Uwzględniono motywację społeczno-afektywną i poznawczo-instrumentalną. Wśród pytań badawczych znalazło się również odniesienie do szerszego problemu relacji między intensywnym korzystaniem z internetu a przystosowaniem społeczno-emocjonalnym uczniów oraz bardziej do różnic między badanymi dziewczętami i chłopcami. Badaniem objęto łącznie 151 osób, w tym 89 dziewcząt i 65 chłopców. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia: kwestionariusz Uzależnienia od Internetu (IAD) K. Young, kwestionariusz Motywy korzystania z Internetu E. Weisera, projekcyjną metodę Realność uczuć (RU-04) K. Mudynia. Zaobserwowano, że stopień uzależnienia od internetu wiązał się ze zmianą profilu emocjonalnego in minus. Zmiany te okazały się wyraźniejsze w grupie badanych dziewcząt niż chłopców. Wśród dziewcząt zmiany te odnosiły się bardziej do emocjonalności pozytywnej niż negatywnej, co oznaczało, że nadmierne korzystanie z internetu redukowało uczucia pozytywne, nie nasilało zaś negatywnych. W przypadku chłopców stwierdzono tendencję odwrotną – uzależnienie od internetu wiązało się z nasileniem się uczuć negatywnych. Sytuacja rodzinna (liczba rodzeństwa i kolejność urodzin) odmiennie wpływała na korzystanie z internetu przez dziewczęta i przez chłopców. |
Author's Keywords: |
Internet overusing, specific vs. non-specific feelings, siblings and the Internet use |
Deskryptory TESE: |
Internet, korzystanie z Internetu, szkoła średnia, młodzież, relacje interpersonalne, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
Internet, Internet usage, secondary school, youth, interpersonal relations, ICT |
Publikacje: |
- Mudyń, K. (2009). Profile afektywno-emocjonalne uczniów nadużywających vs sporadycznie używających Internetu. Kultura i Edukacja, 4, 68-86.
|