BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Profile aktywności twórczej. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych
Data: [2004]
Badacz: Michał H. Chruszczewski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy osoby uzdolnione plastycznie wykazują wyraźną odmienność profilu zdolności intelektualnych i cech osobowości w porównaniu z osobami uzdolnionymi muzycznie? Czy osoby uzdolnione plastycznie i osoby uzdolnione muzycznie wyróżnia jakikolwiek wspólny rys zdolności intelektualnych lub cech osobowości na tle grupy porównawczej, artystycznie niesprofilowanej? W jakiej mierze intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych różnią się od siebie, a w jakiej mierze są do siebie podobne? Czy osoby uzdolnione odznaczają się ponadprzeciętnymi – na tle innych osób uzdolnionych – osiągnięciami w dziedzinie, odpowiednio, plastycznej bądź muzycznej? Próbę badawczą stanowili uczniowie średnich szkół muzycznych i plastycznych oraz grupa porównawcza, która składała się z uczniów liceum ogólnokształcącego (placówek zlokalizowanych w Warszawie, Krakowie i Gdyni). Łącznie w badaniu udział wzięło 401 osób. Do zebrania materiału wykorzystano Baterię Testów APIS-Z oraz Inwentarz Osobowości NEO-FFI. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że osoby uzdolnione muzycznie cechowało większe natężenie czynnika konwencjonalistycznego (V), z kolei osoby uzdolnione plastycznie – większe natężenie czynnika percepcyjno-przestrzennego (II) oraz kreatywnego (III). Na podstawie zgromadzonych danych wykazano również, że respondenci ze szkół artystycznych w porównaniu z uczniami liceów ogólnokształcących wykazywali niższy poziom zdolności abstrakcyjno-logicznych i werbalnych oraz generalnie niższy poziom inteligencji skrystalizowanej. Dodatkowo ustalono, że uczniowie uzdolnieni w sferze osobowości charakteryzowali się koniunkcją otwartości na doświadczenie z mniejszą ekstrawersją.

Deskryptory TESE: edukacja artystyczna, uzdolniony, uczeń, efekt uczenia się, inteligencja, postępy w nauce, szkoła średnia, muzyka, sztuka, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna
TESE descriptors: art education, gifted, pupil, learning outcome, intelligence, study progress, secondary school, music, art, music education, drawing
Publikacje:
  • Chruszczewski, M.H. (2006). Profile aktywności twórczej. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 27-40.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"