Tytuł badania: |
Profile aktywności twórczej. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych |
Data: |
[2004] |
Badacz: |
Michał H. Chruszczewski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy osoby uzdolnione plastycznie wykazują wyraźną odmienność profilu zdolności intelektualnych i cech osobowości w porównaniu z osobami uzdolnionymi muzycznie? Czy osoby uzdolnione plastycznie i osoby uzdolnione muzycznie wyróżnia jakikolwiek wspólny rys zdolności intelektualnych lub cech osobowości na tle grupy porównawczej, artystycznie niesprofilowanej? W jakiej mierze intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych różnią się od siebie, a w jakiej mierze są do siebie podobne? Czy osoby uzdolnione odznaczają się ponadprzeciętnymi – na tle innych osób uzdolnionych – osiągnięciami w dziedzinie, odpowiednio, plastycznej bądź muzycznej? Próbę badawczą stanowili uczniowie średnich szkół muzycznych i plastycznych oraz grupa porównawcza, która składała się z uczniów liceum ogólnokształcącego (placówek zlokalizowanych w Warszawie, Krakowie i Gdyni). Łącznie w badaniu udział wzięło 401 osób. Do zebrania materiału wykorzystano Baterię Testów APIS-Z oraz Inwentarz Osobowości NEO-FFI. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że osoby uzdolnione muzycznie cechowało większe natężenie czynnika konwencjonalistycznego (V), z kolei osoby uzdolnione plastycznie – większe natężenie czynnika percepcyjno-przestrzennego (II) oraz kreatywnego (III). Na podstawie zgromadzonych danych wykazano również, że respondenci ze szkół artystycznych w porównaniu z uczniami liceów ogólnokształcących wykazywali niższy poziom zdolności abstrakcyjno-logicznych i werbalnych oraz generalnie niższy poziom inteligencji skrystalizowanej. Dodatkowo ustalono, że uczniowie uzdolnieni w sferze osobowości charakteryzowali się koniunkcją otwartości na doświadczenie z mniejszą ekstrawersją. |
Deskryptory TESE: |
edukacja artystyczna, uzdolniony, uczeń, efekt uczenia się, inteligencja, postępy w nauce, szkoła średnia, muzyka, sztuka, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna |
TESE descriptors: |
art education, gifted, pupil, learning outcome, intelligence, study progress, secondary school, music, art, music education, drawing |
Publikacje: |
- Chruszczewski, M.H. (2006). Profile aktywności twórczej. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 27-40.
|