Tytuł badania: |
Profile czynników sprzyjających dobremu samopoczuciu zawodowemu nauczycieli i sposób ich wykorzystania w szkołach promujących zdrowie |
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 2010 – styczeń 2011 |
Badacz: |
Dorota Węziak-Białowolska, Magdalena Woynarowska-Sołdan |
Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyło 270 nauczycieli ze szkół podstawowych i gimnazjów. Wszystkie te placówki w 2010 roku otrzymały Krajowy Certyfikat „Szkoła promująca zdrowie”. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę Czynników Sprzyjających Dobremu Samopoczuciu Zawodowemu Nauczycieli (anonimowa ankieta była elementem prac nad skalą). Dodatkowo dokonano oceny własności psychometrycznych narzędzia. Na podstawie pomiaru stwierdzono satysfakcjonującą rzetelność wszystkich podskal w zakresie oceny stanu aktualnego i oceny potrzeby poprawy stanu aktualnego. Badane narzędzie tym samym można wykorzystywać do promocji zdrowia nauczycieli oraz planowania i ewaluacji programów promocji ich zdrowia, zwłaszcza w szkołach podstawowych i gimnazjach. |
Autorskie słowa kluczowe: |
nauczyciele, promocja zdrowia, dobre samopoczucie zawodowe, skala, analiza psychometryczna, szkoła promująca zdrowie |
Author's Keywords: |
teachers, health promotion, occupational wellbeing, scale, psychometric analysis, health promoting school |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, problemy zdrowotne, zawód nauczyciela, sprawność, nauczanie |
TESE descriptors: |
health, health problems, teaching profession, efficiency, teaching |
Publikacje: |
- Woynarowska-Sołdan, M. i Węziak-Białowolska, D. (2012). Profile czynników sprzyjających dobremu samopoczuciu zawodowemu nauczycieli i sposób ich wykorzystania w szkołach promujących zdrowie. Medycyna Pracy, 1, 73-83.
|