BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Profile poznawcze w prezentacji multimedialnej
Data: [2003]
Badacz: Jacek Jędryczkowski
Abstrakt:

Celem badania było opracowanie profili poznawczych użytkowników poszczególnych form przekazu w prezentacji multimedialnej (TIK) oraz wyodrębnienie czynników wpływających na możliwość koncentracji i utrzymania uwagi podczas uczenia się z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w dalszej kolejności zaś na wyniki uczenia się. Zastosowano metodę eksperymentu pedagogicznego. Za zmienną niezależną przyjęto indywidualne preferencje poznawcze, determinujące wybór określonej formy przekazu w prezentacji multimedialnej, za zmienną zależną przyjęto zaś koncentrację i utrzymywanie uwagi, na które składały się uwaga wolicjonalna, przetwarzanie mimowolne, dyshabituacja i torowanie. Badaniem objęto łącznie 558 studentów, wśród których odszukano i wykluczono z próby osoby, które ukończyły szkoły średnie o profilu informatycznym, odbyły podobne kursy lub szkolenia oraz pomimo braku formalnego przygotowania prezentowały wysoki poziom kompetencji informatycznych. W ten sposób maksymalnie upodobniono próbę badanych do populacji generalnej. W pierwszej fazie badania studenci korzystali indywidualnie z prezentacji zawierającej trzy formy przekazu oraz wybierali formę zgodną z preferowanym sposobem uczenia się. Na tej podstawie wyodrębniono trzy grupy studentów: grupę „obrazową” (174), „dźwiękową” (150) oraz „czynnościową” (140). Przeprowadzono następnie pretest określający początkowy poziom wiadomości z zakresu prezentowanego na dalszych etapach. W kolejnej fazie przydzielono badanych losowo do grup eksperymentalnych i kontrolnych (łącznie sześć grup), którym przedstawiono prezentacje multimedialne o takiej samej zawartości merytorycznej, lecz o odmiennych rozwiązaniach koncentrujących i utrzymujących uwagę. Na koniec zrealizowano elektroniczny posttest. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że stymulacja uwagi wolicjonalnej wzmacniała odbiór określonych treści przekazu u osób preferujących obrazową i czynnościową formę przekazu. Wymuszenie aktywności intelektualnej i motorycznej oraz wykorzystanie treści wypoczynkowych pozwalały utrzymać uwagę podczas nauki z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej niezależnie od preferowanej formy przekazu. Zmiana natężenia oraz kolejności występowania bodźców będących nośnikami treści wywoływała dyshabituację w przypadku studentów preferujących obrazową i czynnościową formę uczenia się, pozostawała zaś bez wpływu na studentów preferujących dźwiękową formę przekazu. Odbiór treści w przypadku wszystkich form przekazu wzmacniały kształtowanie skojarzeń i reakcja na ukształtowane skojarzenia.

Deskryptory TESE: rozwój poznawczy, uczenie się, środki dydaktyczne, student, psychologia
TESE descriptors: cognitive development, learning, teaching resourses, student, psychology
Publikacje:
  • Jędryczkowski, J. (2003). Profile poznawcze w prezentacji multimedialnej. Edukacja, 4, 50-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"