BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stan doradztwa zawodowego w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Instytucja:
Data: 1995
Badacz: Ewa Piątkowska, Grażyna Sołtysińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie sytuacji, w jakiej znajduje się poradnictwo zawodowe. Badaniem ankietowym objęto 594 poradnie, odpowiedziało na nią 327, uzyskano 574 odpowiedzi indywidualne od pracowników zajmujących się doradztwem zawodowym, w tym z 314 z informacjami dotyczącymi ich wyposażenia metodycznego i technicznego. Stwierdzono, że zdecydowaną większość doradców stanowiły kobiety – 518, osoby zatrudnione w wymiarze całego etatu – 77,7%. Ponad 75% badanych miało staż pracy na stanowisku doradcy do 15 lat. Na ankietę odpowiedzieli głównie psycholodzy – 308 osób, pedagodzy – 222. Najwięcej doradców brało udział w szkoleniach dotyczących wyboru zawodu przez uczniów – 60,4%. Większość chciała uczestniczyć w szkoleniach: 71,2% – w szkoleniach teoretycznych i praktycznych, 59% – w szkoleniach dotyczących doradztwa zawodowego, 65% – w szkoleniach dotyczących technik diagnostycznych. Warunki pracy były trudne – doradca miał swoje miejsce pracy w 175 poradniach, w 135 specjalistyczny gabinet; wyposażenie w środki techniczne było niewystarczające. Zestaw metod diagnostycznych był stosunkowo szeroki. Wśród testów psychologicznych badających sprawność intelektualną najczęściej stosowano Test Ravena – 96,4%; wśród badających osobowość – Inwentarz Osobowości Eysencka – 89,2%; wśród badających zainteresowania – Inwentarz Zainteresowań CMPP-P MEN – 51,6%.; wśród badających uzdolnienia specjalne – Myślenie Techniczne – 74,6%. Wśród testów pedagogicznych w diagnozie uczniów klas ósmych najczęściej stosowano sprawdziany wiadomości – 41,6%; w diagnozie uczniów opóźnionych w realizacji obowiązku szkolnego – sprawdziany wiadomości i testy – 33,7%. Wśród braków w wyposażeniu diagnostycznym 99,5% badanych zgłaszało brak nowoczesnych, aktualnych sprawdzianów wiadomości, zwłaszcza dla klas VII-VIII i szkół ponadpodstawowych. Za niepokojące uznano przeprowadzanie testów psychologicznych przez niepsychologów. Poradnie realizowały różne działania służące dzieciom i młodzieży; 64,9% doradców prowadziło warsztaty, 83,9% wygłaszało pogadanki dla uczniów i rodziców, 64,3% prowadziło spotkania dla pedagogów szkolnych. Doradcy utrzymywali kontakty z instytucjami oświatowymi – 89,4% i pozaoświatowymi – 81,4%; większość oceniała je jako użyteczne. Wśród propozycji dotyczących usprawnienia doradztwa zawodowego wskazywano m.in. wydzielenie w poradniach etatów dla pracowników merytorycznych zajmujących się wyłącznie doradztwem zawodowym, konieczność posiadania nowoczesnych narzędzi i wyposażenia, konieczność regulacji prawnych dotyczących współpracy międzyresortowej.

Deskryptory TESE: poradnia, poradnictwo zawodowe, personel niepedagogiczny, poradnictwo psychologiczne, doradca, kadra pedagogiczna, warunki pracy, psychologia
TESE descriptors: guidance service, vocational guidance, non-teaching staff, psychology service, guidance officer, teaching staff, working conditions, psychology
Publikacje:
  • Sołtysińska, G. i Piątkowska, E. (1997). Stan doradztwa zawodowego w poradniach psychologiczno-pedagogicznych na podstawie wyników ankiety "Doradca". Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 2(7), 95-110.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"