BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Standaryzacja w kształceniu zawodowym – oczekiwania z punktu widzenia poprawy jakości produktów procesów edukacyjnych
Instytucja:
Data: 1996 – 1998
Badacz: Urszula Jeruszka
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu standaryzacji w kształceniu zawodowym na podnoszenie jakości produktów procesów edukacyjnych. W latach 1996/1997 i 1997/1998 przeprowadzono eksperyment pedagogiczny polegający na wprowadzeniu standaryzowanego egzaminu kwalifikacji z nauki zawodu. Uczniowie poddani egzaminom standaryzowanym realizowali ten sam program nauczania. Dodatkowo przeprowadzono pięć wywiadów pogłębionych z nauczycielami jednej ze szkół uczestniczącej w pierwszej edycji egzaminu. Wyniki badania ujawniły, że wyniki uczniów osiągnięte w drugiej edycji egzaminu standaryzowanego były lepsze niż te osiągnięte w pierwszej jego edycji. Na przykład w pierwszej turze egzaminu z nauki zawodu operatora obrabiarek skrawających żaden badany nie uzyskał oceny celującej ani bardzo dobrej, a 6,2% uzyskało ocenę dobrą. W drugiej turze egzaminu ocenę bardzo dobrą uzyskało 5,5% uczniów, a dobrą – 24,8%. W drugiej edycji wyższe okazały się również średnie wyniki uzyskane przez jednego zdającego niż w edycji poprzedniej. W porównaniu z egzaminami niestandaryzowanymi egzaminy standaryzowane odznaczały się mniejszą rozpiętością wyników oraz mniejszym zróżnicowaniem poziomu trudności i skomplikowania zadań oraz kryteriów oceny. Uczniowie zdający egzaminy niestandaryzowane uzyskali ponadto znacznie lepsze wyniki niż badani poddani egzaminom standaryzowanym (wszyscy zaliczyli egzaminy).

Deskryptory TESE: egzamin, egzamin końcowy, kwalifikacje zawodowe, jakość kształcenia, kompetencje, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: examination, final examination, vocational qualification, quality of education, competence, vocational school
Publikacje:
  • Jeruszka, U. (1999). Standaryzacja w kształceniu zawodowym – oczekiwania z punktu widzenia poprawy jakości produktów procesów edukacyjnych. Pedagogika Pracy, 34, 58-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"