Abstrakt: |
Celem badania było poznanie postaw nauczycieli, pedagogów i psychologów wobec rodziny – realizowanych w niej wartości, metod wychowawczych wobec dzieci, sposobów pokonywania sytuacji trudnych i kryzysowych itp. Badaniem objęto osoby uczestniczące w programie Promocja zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego w systemie edukacji i poprzez system edukacji, realizowanym w CMPP-P MEN: 206 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych (w tym 105 dyrektorów szkół), 101 pedagogów, 41 psychologów i 35 metodyków. Wśród celów realizowanych przez rodzinę badani wskazywali najczęściej dobre wychowanie dzieci – 92%. Jako najważniejszy cel, który powinna realizować rodzina, badani wymieniali posiadanie potomstwa – 41%. Wśród wartości realizowanych w rodzinie badani wskazywali najczęściej miłość – 57%. Jako cechy, na które zwracaliby uwagę dzieciom w sytuacji podejmowania decyzji o wyborze partnera, badani najczęściej wymieniali opiekuńczość i troskliwość (58%) oraz wyrozumiałość i tolerancję (57%). Wśród pożądanych umiejętności u kandydatów na przyszłych współmałżonków dzieci badani zwracali uwagę głównie na te, które świadczą o dojrzałości społecznej; wskazywali najczęściej zdolność do zarobkowania, utrzymania rodziny (45%) i odpowiedzialność (44%). Za warunek, jaki rodzice powinni stworzyć dzieciom, aby zapewnić im prawidłowy rozwój, badani najczęściej uznawali okazywanie miłości – 84%. Jako proponowany sposób rozwiązywania sytuacji kryzysowych w rodzinie wszyscy badani wskazywali podjęcie rozmów w celu przeanalizowania przyczyn, szukanie tego, co łączy, dążenie do lepszego poznania i zrozumienia wzajemnych argumentów – 71% i 62%. Za przyczyny spadku liczby urodzeń w Polsce badani uznali niepewną przyszłość – 65%, brak mieszkań – 63%, wysoki koszt utrzymania dzieci – 58%. |
Publikacje: |
- Szymanowska, A. (1998). Rodzina w oczach młodzieży, jej rodziców, nauczycieli, wychowawców, pedagogów i psychologów. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 1(8), 98-115.
|