BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Patriotyzm i nacjonalizm a spostrzeganie cech Polaków i innych narodowości
Projekt badawczy:
  • National and Ethnic Stereotypes in Eastern Europe
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: listopad 1994 – grudzień 1994
Badacz: Grażyna Chmielewska, Justyna Kubicka-Daab, Maria Mikołajczyk, Edwin Poppe, Krystyna Skarżyńska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach międzynarodowego programu obejmującego licealistów w stolicach sześciu krajów: Rosji, Bułgarii, Węgier, Polski, Czech, Białorusi. Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytania: czy poziom patriotyzmu i nacjonalizmu młodych ludzi jest związany z poziomem patriotyzmu i nacjonalizmu ich rodziców, ze stopniem zadowolenia z sytuacji ekonomicznej rodziny oraz ze stopniem zadowolenia z sytuacji politycznej w Polsce; czy i w jaki sposób poziom patriotyzmu młodych ludzi związany jest z percepcją własnego narodu oraz innych narodowości sąsiadujących z Polską; czy i w jaki sposób poziom nacjonalizmu młodych ludzi jest związany z percepcją własnego narodu oraz innych narodowości sąsiadujących z Polską. Badaniem metodą kwestionariuszową objęto 214 uczniów klas maturalnych z dwóch wylosowanych liceów ogólnokształcących w Warszawie i 114 rodziców; zastosowano Kwestionariusz na temat Europy zawierający skalę patriotyzmu–nacjonalizmu, serię skal ocen dotyczących Polski i Polaków, serię skal dotyczących ocen cech ludzi innych narodowości, pytania dotyczące oceny zadowolenia z aktualnej sytuacji ekonomicznej rodziny i kraju, sytuacji politycznej w kraju, zamiaru emigrowania. Wyniki potwierdziły hipotezę, że rozwój postaw nacjonalistycznych ma swoje źródła socjalizacyjne w rodzinie. Potwierdzono hipotezę o związku między poziomem patriotyzmu młodzieży a pozytywną percepcją własnej narodowości. W zakresie dotyczącym hipotezy zakładającej związki między poziomem nacjonalizmu a percepcją innych narodowości uzyskano obraz bardziej złożony – z poziomem ogólnej przychylności i ocenami różnych właściwości innych nacji istotnie wiązało się nie tylko przekonanie o wyższości własnego narodu, lecz także poziom patriotyzmu; wpływ postaw patriotycznych był odmienny od wpływu postaw nacjonalistycznych. Wykazano pewne związki między sposobem oceniania różnych narodowości a stopniem zadowolenia młodych ludzi z sytuacji ekonomicznej i politycznej kraju.

Deskryptory TESE: Bułgaria, Węgry, Polska, Republika Czeska, Białoruś, szkoła średnia, relacja rodzice – dziecko, rodzice, postawa, stosunki międzynarodowe, cudzoziemiec, sytuacja polityczna
TESE descriptors: Bulgaria, Hungary, Poland, Czech Republic, Belarus, secondary school, parent-child relation, parents, attitude, international relations, foreigner, political situation
Publikacje:
  • Skarżyńska, K. i Poppe, E. (1997). Patriotyzm i nacjonalizm a spostrzeganie cech Polaków i innych narodowości. Przegląd Psychologiczny, 40(1-2), 179-197.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"