Tytuł badania: |
Pomiar orientacji motywacyjnej: polska wersja Motivational Orientation Scales (MOS-P) |
Instytucja: |
|
Data: |
[1996] |
Badacz: |
Jarosław Kulbat, Katarzyna Paszkiewicz, Joachim Stiensmeier-Pelster, Tomasz Witkowski |
Abstrakt: |
Badanie dotyczyło polskiej wersji kwestionariusza Motivational Orientation Scales – Polish dla dzieci, stworzonej na podstawie Motivational Orientation Scales – Nicholls, Patashnik i Nolen – oraz niemieckiej MOS-D – Balke i Stiensmeier-Pelster. Kwestionariuszem przebadano 119 uczniów szkół podstawowych we Wrocławiu, 54 chłopców i 65 dziewcząt, w wieku 11-14 lat (średnia 12,6). Otrzymane wyniki porównano z badaniem kwestionariuszem MOS-D przeprowadzonym na próbie 1320 osób porównywalnej wiekowo. Polska wersja kwestionariusza w zakresie mocy rozdzielczej była równie dobra jak jej niemiecki pierwowzór (wyższe współczynniki korelacji pozycji z wynikiem ogólnym skali). Statystyki opisowe poszczególnych pozycji i skal kwestionariusza były podobne w obu wersjach językowych z wyjątkiem skali mierzącej orientację na unikanie pracy – wyniki w grupie polskiej były wyższe niż uzyskane w badaniu na grupie niemieckiej. Stwierdzono, że może to wynikać z różnic kulturowych w zakresie orientacji motywacyjnej lub z kulturowej różnicy w zakresie aprobaty społecznej. Wyniki rzetelności były wyższe dla wersji polskiej kwestionariusza; wyniki analizy czynnikowej wykazały strukturę podobną jak w badaniach niemieckich. |
Deskryptory TESE: |
motywacja, test standaryzowany, pomiar, Polska, Niemcy, psychologia, środowisko społeczno-kulturowe, uczeń, szkoła podstawowa |
TESE descriptors: |
motivation, standardised test, measurement, Poland, Germany, psychology, socio-cultural environment, pupil, primary school |
Publikacje: |
- Witkowski, T., Stiensmeier-Pelster, J., Kulbat, J. i Paszkiewicz, K. (1997). Pomiar orientacji motywacyjnej: polska wersja Motivational Orientation Scales (MOS-P). Przegląd Psychologiczny, 40(1-2), 199-211.
|