Abstrakt: |
Badanie zrealizowano w ramach projektu badawczego nr N N106 047839 Konstrukcja narzędzi do psychologicznej diagnozy gotowości do uczenia się dzieci w wieku od 3. do 11. roku życia. Badanie miało charakter pilotażowy, a jego celem było przetestowanie testu sortowania kart dla dzieci (TSKD), zaprojektowanego jako standardowa metoda indywidualnej diagnozy poziomu rozwoju funkcji wykonawczych. Narzędzie to wzorowano na dwuwymiarowym teście sortowania kart (The Dimensional Change Card Sort, DTSK) autorstwa P. Zelazo (1996), przy czym od pierwowzoru odróżniał go obszar zastosowania, rodzaj użytych bodźców i procedura badania przy zachowaniu ogólnej budowy. Pilotażem objęto 49 dzieci w wieku od 3 do 11 lat. Test przeprowadziło troje psychologów podczas indywidualnych spotkań z dziećmi, badanie trwało 12 minut. Wyniki badania pilotażowego dostarczyły informacji o trafności teoretycznej testu – uzyskane rezultaty ujawniały duże podobieństwo do wyników opisywanych w literaturze, dając tym samym nadzieję na potwierdzenie użyteczności diagnostycznej TSKD w badaniach właściwych. Potwierdzono hipotezy o poziomie wykonania etapu przed zmianą i po zmianie reguły oraz o poziomie wykonania etapu z ramkami zarówno w całej próbie, jak i w grupach edukacyjnych. |
Publikacje: |
- Jabłoński, S., Kaczmarek, I., Kaliszewska-Czeremska, K. i Brzezińska, A.I. (2012). Pomiar kontroli hamowania testem sortowania kart dla dzieci. Edukacja, 1, 44-60.
|