BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pomiar kontroli hamowania testem sortowania kart dla dzieci
Projekt badawczy:
  • Konstrukcja narzędzi do psychologicznej diagnozy gotowości do uczenia się dzieci w wieku od 3. do 11. roku życia
pokaż badania
Instytucja:
Data: marzec 2011 – czerwiec 2011
Badacz: Anna Brzezińska, Sławomir Jabłoński, Izabela Kaczmarek, Katarzyna Kaliszewska-Czeremska
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach projektu badawczego nr N N106 047839 Konstrukcja narzędzi do psychologicznej diagnozy gotowości do uczenia się dzieci w wieku od 3. do 11. roku życia. Badanie miało charakter pilotażowy, a jego celem było przetestowanie testu sortowania kart dla dzieci (TSKD), zaprojektowanego jako standardowa metoda indywidualnej diagnozy poziomu rozwoju funkcji wykonawczych. Narzędzie to wzorowano na dwuwymiarowym teście sortowania kart (The Dimensional Change Card Sort, DTSK) autorstwa P. Zelazo (1996), przy czym od pierwowzoru odróżniał go obszar zastosowania, rodzaj użytych bodźców i procedura badania przy zachowaniu ogólnej budowy. Pilotażem objęto 49 dzieci w wieku od 3 do 11 lat. Test przeprowadziło troje psychologów podczas indywidualnych spotkań z dziećmi, badanie trwało 12 minut. Wyniki badania pilotażowego dostarczyły informacji o trafności teoretycznej testu – uzyskane rezultaty ujawniały duże podobieństwo do wyników opisywanych w literaturze, dając tym samym nadzieję na potwierdzenie użyteczności diagnostycznej TSKD w badaniach właściwych. Potwierdzono hipotezy o poziomie wykonania etapu przed zmianą i po zmianie reguły oraz o poziomie wykonania etapu z ramkami zarówno w całej próbie, jak i w grupach edukacyjnych.

Deskryptory TESE: test standaryzowany, psychologia, dziecko, szkoła podstawowa, rozwój poznawczy
TESE descriptors: standardised test, psychology, child, primary school, cognitive development
Publikacje:
  • Jabłoński, S., Kaczmarek, I., Kaliszewska-Czeremska, K. i Brzezińska, A.I. (2012). Pomiar kontroli hamowania testem sortowania kart dla dzieci. Edukacja, 1, 44-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"