BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcje wykonawcze a funkcjonowanie dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym
Projekt badawczy:
  • Konstrukcja narzędzi do psychologicznej diagnozy gotowości do uczenia się dzieci w wieku od 3. do 11. roku życia
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Anna Brzezińska, Anna Nowotnik
Abstrakt:

Autorka artykułu czyni przedmiotem analizy znaczenie funkcji wykonawczych w procesach samoregulacyjnych jednostki. Zdolność do samoregulacji odgrywa ważną rolę w kształtowaniu się osobowości dziecka, jego fizycznej samodzielności i poczucia autonomii, gotowości szkolnej oraz poziomu jego przyszłych osiągnięć szkolnych, zawodowych i życiowych. Zdolności samoregulacyjne widać już u dwuletnich dzieci (Kochańska i in., 2001). W badaniach naukowych rozpatruje się problematykę samoregulacji z dwóch perspektyw: behawioralno-poznawczej i neuropoznawczej. W drugiej z nich samoregulację analizuje się w kategoriach funkcji wykonawczych, definiowanych jako: psychologiczne procesy zaangażowane w świadomą kontrolę myśli i działań lub jako procesy odpowiedzialne za ukierunkowane na cel zachowanie (Blair, Zelazo, Greenberg, 2005; Pennington, Ozonoff, 2006; Putko, 2008). Funkcje wykonawcze leżą u podstaw takich zdolności jak: powstrzymywanie się od odruchowych albo impulsywnych reakcji, rozwiązywanie problemów, planowanie czynności i ich inicjowanie z elastyczną realizacją i in. Dowiedziono, że poziom rozwoju funkcji wykonawczych w postaci zdolności do kontroli uwagi i kontroli własnego działania w wieku przedszkolnym ma większy wpływ na osiągnięcia szkolne niż poziom umiejętności dziecka albo wyjściowy poziom umiejętności czytania i liczenia (Blair, 2003). Na podstawie dotychczasowych badań można sądzić, że funkcje wykonawcze stanowią niezależny czynnik wyznaczający gotowość szkolną dziecka. Anna Nowotnik przeprowadziła badania, w których wykazała różnice w poziomie czytania u dzieci w wieku wczesnoszkolnym w zależności od funkcjonowania uwagi i jej kontroli pomiędzy dziećmi o przeciętnym profilu uwagi i o bardzo dobrej koncentracji. W artykule omówiono ponadto związek funkcjonowania poznawczego z funkcjonowaniem społecznym i emocjonalnym dziecka oraz wpływ wymagań środowiska edukacyjnego na rozwój funkcji wykonawczych.

Deskryptory TESE: wiek, wiek wstępowania do szkoły, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, środowisko, placówka przedszkolna
TESE descriptors: age, school starting age, child development, cognitive development, environment, pre-primary institution
Publikacje:
  • Brzezińska, A.I. i Nowotnik, A. (2012). Funkcje wykonawcze a funkcjonowanie dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Edukacja, 1, 61-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"