Abstrakt: |
W ramach projektu przebadano łącznie 1103 dzieci w wieku od 3 do 11 lat. Do analizy badawczej zakwalifikowano wyniki dzieci z klas I-III, o różnym wieku rozpoczęcia nauki szkolnej. Głównym problemem badawczym było zagadnienie: czy i dlaczego uczniowie klas 1–3 z badanej grupy, którzy rozpoczęli naukę w szkole podstawowej w wieku 6 i 7 lat, różnią się pod względem poziomu rozwoju mowy pisanej. Do pomiaru zastosowano Baterię do Oceny Czytania i Pisania, a dodatkowo Test Matryc Ravena. W analizie uwzględniono wyniki 446 dzieci, w tym 163 rozpoczęło naukę szkolną w wieku 6 lat, a 283 w wieku 7 lat. Na podstawie wyników badania nie stwierdzono różnic w poziomie rozwoju mowy pisanej wśród dzieci z obu badanych grup (przy skontrolowaniu momentu przeprowadzenia badania, kolejności narodzin i liczby rodzeństwa). Otrzymany wynik uzasadniono prawdopodobną elitarnością dzieci, które zostały wysłane do szkoły w wieku 6 lat – cechują się wyższym poziomem inteligencji płynnej, a ich rodzice legitymują się wyższym poziomem wykształcenia. |