BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiek rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej a poziom rozwoju mowy pisanej u uczniów klas 1–3: analiza porównawcza
Projekt badawczy:
  • Konstrukcja narzędzi do psychologicznej diagnozy gotowości do uczenia się dzieci w wieku od 3. do 11. roku życia
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2011 – 2014
Badacz: Sławomir Jabłoński, Paweł Kleka
Abstrakt:

W ramach projektu przebadano łącznie 1103 dzieci w wieku od 3 do 11 lat. Do analizy badawczej zakwalifikowano wyniki dzieci z klas I-III, o różnym wieku rozpoczęcia nauki szkolnej. Głównym problemem badawczym było zagadnienie: czy i dlaczego uczniowie klas 1–3 z badanej grupy, którzy rozpoczęli naukę w szkole podstawowej w wieku 6 i 7 lat, różnią się pod względem poziomu rozwoju mowy pisanej. Do pomiaru zastosowano Baterię do Oceny Czytania i Pisania, a dodatkowo Test Matryc Ravena. W analizie uwzględniono wyniki 446 dzieci, w tym 163 rozpoczęło naukę szkolną w wieku 6 lat, a 283 w wieku 7 lat. Na podstawie wyników badania nie stwierdzono różnic w poziomie rozwoju mowy pisanej wśród dzieci z obu badanych grup (przy skontrolowaniu momentu przeprowadzenia badania, kolejności narodzin i liczby rodzeństwa). Otrzymany wynik uzasadniono prawdopodobną elitarnością dzieci, które zostały wysłane do szkoły w wieku 6 lat – cechują się wyższym poziomem inteligencji płynnej, a ich rodzice legitymują się wyższym poziomem wykształcenia.

Autorskie słowa kluczowe: gotowość szkolna, mowa pisana, rozwój umiejętności czytania i pisania
Deskryptory TESE: rozwój dziecka, inteligencja, umiejętności komunikowania się, umiejętności pisania, wiek wstępowania do szkoły, czytanie, pisanie
TESE descriptors: child development, intelligence, communicative competences, written skills, school starting age, reading, writing
Publikacje:
  • Jabłoński, S. i Kleka, P. (2015). Wiek rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej a poziom rozwoju mowy pisanej u uczniów klas 1–3: analiza porównawcza. Edukacja, 1, 7-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"