BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły
Projekt badawczy:
  • Konstrukcja narzędzi do psychologicznej diagnozy gotowości do uczenia się dzieci w wieku od 3. do 11. roku życia
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Anna Brzezińska, Joanna Matejczuk, Anna Nowotnik
Abstrakt:

Przedmiotem artykułu jest omówienie specyfiki rozwoju dzieci przechodzących z przedszkola do szkoły, a także możliwości wspierania gotowości szkolnej dziecka – w kontekście dyskusji na temat obniżenia wieku szkolnego. Celem wspierania rozwoju dzieci pięcio- i sześcioletnich jest nie tylko radzenie z zadaniami (osiągnięciami) szkolnymi, lecz także z zadaniami w dorosłym życiu, szczególnie w zróżnicowanej, dynamicznej rzeczywistości. Z punktu widzenia gotowości szkolnej szczególnie ważne wydaje się wspieranie zdolności do hamowania reakcji (Hughes, Dunn, White, 2008); na tej podstawie możliwe jest budowanie innych kompetencji związanych z funkcjonowaniem w szkole. Dzieci pięcioletnie – jak wykazują badania – mają trudności z hamowaniem własnych reakcji (Gerstadt, Hong, Diamond, 1994). Dowiedziono, że u dzieci w wieku sześciu i siedmiu lat wyniki na skali hamowania korelują dodatnio z poziomem empatii, a ujemnie z poziomem ujawnianej agresji (Rothbart i in., 1994). Można zatem sądzić, że młodsze dzieci w klasach mieszanych wiekowo będą mieć problemy z zachowaniem zasad i przestrzeganiem reguł – nie tyle z powodu braku zrozumienia, ile z przyczyny trudności w powstrzymywaniu się od innych działań. Innym aspektem, który należy wspierać u dzieci, jest planowanie i organizacja działania. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na styl komunikacji z dzieckiem. Badania dowodzą, że najskuteczniejsza w tym kontekście jest mowa elaboratywna – otwarta, bogata, dzięki czemu jest nastawiona na dziecko i jego reakcje; polega na zachęcaniu do swobodnych wypowiedzi, opisywania działania wykonywanego przez dziecko, jego myśli i uczuć, przez zadawanie pytań. Przeciwne skutki wywołują wypowiedzi dyrektywne, kierowane do dzieci (Bibok, Carpendale, Müller, 2009) – nie różnicują ich zachowań, podczas gdy wypowiedzi elaboratywne są dobrym predyktorem poziomu wykonania zadań przez dziecko.

Deskryptory TESE: wiek wstępowania do szkoły, rozwój dziecka, specjalne potrzeby edukacyjne, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, placówka przedszkolna, wychowanie dziecka, komunikacja werbalna, edukacja
TESE descriptors: school starting age, child development, special educational needs, transition from pre-primary to primary education, pre-primary institution, child rearing, verbal communication, education
Publikacje:
  • Brzezińska, A., Matejczuk, J. i Nowotnik, A. (2012). Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły. Edukacja, 1, 7-22.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"