BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcje wykonawcze a osiągnięcia dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Projekt badawczy:
  • Konstrukcja narzędzi do psychologicznej diagnozy gotowości do uczenia się dzieci w wieku od 3. do 11. roku życia
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Anna Brzezińska, Paweł Jankowski
Abstrakt:

Badanie zostało zrealizowane w ramach projektu badawczego nr N N106 047839 Konstrukcja narzędzi do psychologicznej diagnozy gotowości do uczenia się dzieci w wieku od 3. do 11. roku życia. Celem badania było określenie związku funkcji wykonawczych z powodzeniem szkolnym. Badaniem objęto 46 uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej w wieku siedmiu do ośmiu lat (60% dziewczynek i 40% chłopców). Dokonano pomiaru dwóch przejawów funkcji wykonawczych w postaci elastyczności poznawczej i zdolności tworzenia pojęć, do czego wykorzystano narzędzia własnej konstrukcji (odpowiednio Kształt ma znaczenieZnajdź regułę), stworzone na podstawie dwuwymiarowego testu sortowania kart (The Dimensional Change Card Sort, DTSK) oraz testu sortowania kart Wisconsin. Powodzenie szkolne zbadano za pomocą wywiadu z uczniami i kwestionariusza skierowanego do rodziców, wzorowanych na ankiecie powodzenia szkolnego autorstwa A. Żurawskiej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że elastyczność poznawcza wykazywała istotny związek z częścią wskaźników powodzenia szkolnego, choć związek ten był stosunkowo słaby. Oznaczało to, że opinie nauczycieli, uczniów i rodziców wskazywały na istotną rolę możliwości poznawczych dziecka związanych z umiejętnością przełączania się między odmiennymi procedurami działania lub działaniami „bez strat” w zakresie czasu i jakości wykonywanego zadania. Powodzenie szkolne okazało się zależne od zdolności tworzenia pojęć jedynie w przypadku wskaźników uzyskanych od uczniów oraz ogólnego wskaźnika powodzenia szkolnego. Związek ten był jednak słabszy od związku uzyskanego dla elastyczności poznawczej. Nie potwierdzono natomiast hipotezy o związku tego przejawu funkcji wykonawczych z powodzeniem szkolnym w przypadku wypowiedzi rodziców i nauczycieli.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, psychologia, dziecko, rozwój poznawczy, rodzice
TESE descriptors: primary school, psychology, child, cognitive development, parents
Publikacje:
  • Jankowski, P. (2012). Funkcje wykonawcze a osiągnięcia dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Edukacja, 1, 75-86.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"