Abstrakt: |
Badaniem objęto 25 osób w wieku od 71 do 88 lat; w badanej próbie znalazło się 21 kobiet i czterech mężczyzn. 21 respondentów legitymowało się wyższym wykształceniem, a pozostali badani średnim. Wszystkie osoby – według własnych deklaracji – były zdrowe. Sesja, w trakcie której przeprowadzano badanie, trwała prawie godzinę, odbywała się w domu respondenta. Procedura badawcza obejmowała: wywiad dotyczący potrzeb edukacyjnych, Test Dwóch Skreśleń, Test Stroopa, zapamiętywanie cyfr, rozpoznawanie obrazków oraz tworzenie skryptów. Większość badanych prezentowała wysoki poziom potrzeb edukacyjnych. W ramach badania pomiarowi poddano umiejętność planowania, określaną przez cztery zmienne, z których dwie odnosiły się do struktury planów, a dwie do uporządkowania. Wyniki badania ujawniły, że większość badanych charakteryzowała się dobrym uporządkowaniem planu, czyli dużą umiejętnością korzystania z posiadanej wiedzy. Nie stwierdzono istotnego związku pomiędzy poziomem potrzeb edukacyjnych a wskaźnikiem hamowania w Teście Stroopa. Osoby o wysokim poziomie potrzeb edukacyjnych pracowały szybciej i wydajniej. Nie potwierdzono zakładanego wstępnie związku między poziomem potrzeb edukacyjnych a zdolnością do planowania (w zakresie struktury i szczegółowości generowanych planów). Zaobserwowano ponadto, że pamięć niewerbalna korelowała z poziomem potrzeb edukacyjnych. |