BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcje zarządzające u osób w wieku senioralnym o różnym poziomie potrzeb edukacyjnych
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Karolina Byczewska, Maria Kielar-Turska
Abstrakt:

Badaniem objęto 25 osób w wieku od 71 do 88 lat; w badanej próbie znalazło się 21 kobiet i czterech mężczyzn. 21 respondentów legitymowało się wyższym wykształceniem, a pozostali badani średnim. Wszystkie osoby – według własnych deklaracji – były zdrowe. Sesja, w trakcie której przeprowadzano badanie, trwała prawie godzinę, odbywała się w domu respondenta. Procedura badawcza obejmowała: wywiad dotyczący potrzeb edukacyjnych, Test Dwóch Skreśleń, Test Stroopa, zapamiętywanie cyfr, rozpoznawanie obrazków oraz tworzenie skryptów. Większość badanych prezentowała wysoki poziom potrzeb edukacyjnych. W ramach badania pomiarowi poddano umiejętność planowania, określaną przez cztery zmienne, z których dwie odnosiły się do struktury planów, a dwie do uporządkowania. Wyniki badania ujawniły, że większość badanych charakteryzowała się dobrym uporządkowaniem planu, czyli dużą umiejętnością korzystania z posiadanej wiedzy. Nie stwierdzono istotnego związku pomiędzy poziomem potrzeb edukacyjnych a wskaźnikiem hamowania w Teście Stroopa. Osoby o wysokim poziomie potrzeb edukacyjnych pracowały szybciej i wydajniej. Nie potwierdzono zakładanego wstępnie związku między poziomem potrzeb edukacyjnych a zdolnością do planowania (w zakresie struktury i szczegółowości generowanych planów). Zaobserwowano ponadto, że pamięć niewerbalna korelowała z poziomem potrzeb edukacyjnych.

Autorskie słowa kluczowe: potrzeby edukacyjne, starość, funkcje zarządzające
Author's Keywords: educational needs, senility, executive functions
Deskryptory TESE: dorosły student, planowanie, planowanie edukacji, zdrowie, kompetencje
TESE descriptors: mature student, planning, educational planning, health, competence
Publikacje:
  • Byczewska, K. i Kielar-Turska, M. (2011). Funkcje zarządzające u osób w wieku senioralnym o różnym poziomie potrzeb edukacyjnych. Psychologia Rozwojowa, 1, 85-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"