BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcje zdań i konstrukcji względnych w polskich i szwedzkich mówionych tekstach narracyjnych
Data: [2002]
Badacz: Iwona Kowal
Abstrakt:

Podjęte działania miały na celu zbadanie funkcji, jakie zdania względne pełnią w mówionych tekstach narracyjnych dzieci w wieku szkolnym i dorosłych oraz porównanie użycia w takich tekstach konstrukcji relatywnych w języku polskim i szwedzkim. Posłużono się materiałem pozyskanym dzięki nagraniom ustnych opowiadań historyjki obrazkowej (wpisane do systemu komputerowego, zostały zakodowane z wykorzystaniem programu CHILDES). Do wyodrębnienia funkcji zdań względnych w tekstach narracyjnych posłużono się klasyfikacją w opracowaniu Dasignera i Toupina. W badaniach wzięły udział dzieci w wieku: dziewięciu, 10, 12 i 15 lat oraz dorośli (9-10 lat – 30 osób; 12 lat – 33 osoby; 15 lat – 31 osób; dorośli – 29 osób) . Każdy z badanych był rodzimym użytkownikiem danego języka: polskiego lub szwedzkiego. Doniesienie przedstawia budowę zdań i konstrukcji względnych występujących w języku polskim i szwedzkim. Dzięki analizie można stwierdzić, że konstrukcje relatywne w języku szwedzkim są łatwiejsze pod względem strukturalnym. Wyniki badań pokazują, że konstrukcje relatywne są dwa razy częściej używane przez Szwedów niż Polaków (użycie zdań względnych w badanych tekstach narracyjnych). Wyniki badań potwierdzają, że najczęściej użytą funkcją zdań względnych jest umiejscawianie nowych referentów w przestrzeni dyskursu (30-40% w badanych grupach). Doniesienie zawiera także dane o ilościowym i procentowym udziale zdań względnych w ogólnej funkcji dyskursu w stosunku do wszystkich wyprodukowanych zdań względnych, a także informacje o użyciu zdań względnych w odniesieniu do poszczególnych funkcji np.: sit-new, reid, press, cont itd.

Deskryptory TESE: Szwecja, Polska, kompetencje językowe, komunikacja werbalna, badania naukowe, język, polski
TESE descriptors: Sweden, Poland, language skills, verbal communication, research, language, Polish
Publikacje:
  • Kowal, I. (2003). Funkcje zdań i konstrukcji względnych w polskich i szwedzkich mówionych tekstach narracyjnych. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 59, 75-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"