BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiek startu szkolnego a osiągnięcia w nauce w okresie wczesnoszkolnym
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Krzysztof Konarzewski
Abstrakt:

Celem badania było oszacowanie związku między osiągnięciami szkolnymi a względnym i bezwzględnym wiekiem uczniów. Analizie poddano dane 101 519 dzieci o średniej wieku wynoszącej 10 lat z 5585 oddziałów i 25 krajów europejskich. Dane te pochodziły z międzynarodowego pomiaru osiągnięć szkolnych IEA TIMSS 2011. Zastosowano metodę dwupoziomowej hierarchicznej regresji liniowej, w której zmienną zależną były osiągnięcia ucznia w zakresie matematyki i przyrodoznawstwa, a zmienną niezależną – względny wiek ucznia w oddziale klasowym (w stosunku do pozostałych uczniów w klasie) oraz średni wiek oddziału. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić silniejszą zależność względnego wieku uczniów od wyników edukacyjnych, niż wynikałoby to z badań ignorujących podział na oddziały szkolne. Efekt wieku względnego zależał od średniej wieku w oddziale – najsilniejszy okazał się w oddziałach o najniższej średniej wieku, natomiast w klasach o najwyższej średniej wieku zbliżał się do zera. Średni poziom osiągnięć uczniów był wyższy w klasach starszych niż młodszych, szczególnie w przypadku przyrodoznawstwa. Wyniki te uprawdopodobniały tezę, że wiek szkolny wiąże się z osiągnięciami szkolnymi za pośrednictwem początkowych różnic w szkolnych predyspozycjach uczniów w oddziale klasowym i strategii dydaktycznej nauczyciela.

Autorskie słowa kluczowe: TIMSS, osiągnięcia szkolne, pedagogika, efekt względnego wieku
Author's Keywords: TIMSS, school achievements
Deskryptory TESE: efekt uczenia się, edukacja przedszkolna, szkoła podstawowa, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, wiek
TESE descriptors: learning outcome, pre-primary education, primary school, transition from pre-primary to primary education, age
Publikacje:
  • Konarzewski, K. (2013). Wiek startu szkolnego a osiągnięcia w nauce w okresie wczesnoszkolnym. Edukacja, 4, 5-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"