Tytuł badania: |
Wiek startu szkolnego a osiągnięcia w nauce w okresie wczesnoszkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Krzysztof Konarzewski |
Abstrakt: |
Celem badania było oszacowanie związku między osiągnięciami szkolnymi a względnym i bezwzględnym wiekiem uczniów. Analizie poddano dane 101 519 dzieci o średniej wieku wynoszącej 10 lat z 5585 oddziałów i 25 krajów europejskich. Dane te pochodziły z międzynarodowego pomiaru osiągnięć szkolnych IEA TIMSS 2011. Zastosowano metodę dwupoziomowej hierarchicznej regresji liniowej, w której zmienną zależną były osiągnięcia ucznia w zakresie matematyki i przyrodoznawstwa, a zmienną niezależną – względny wiek ucznia w oddziale klasowym (w stosunku do pozostałych uczniów w klasie) oraz średni wiek oddziału. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić silniejszą zależność względnego wieku uczniów od wyników edukacyjnych, niż wynikałoby to z badań ignorujących podział na oddziały szkolne. Efekt wieku względnego zależał od średniej wieku w oddziale – najsilniejszy okazał się w oddziałach o najniższej średniej wieku, natomiast w klasach o najwyższej średniej wieku zbliżał się do zera. Średni poziom osiągnięć uczniów był wyższy w klasach starszych niż młodszych, szczególnie w przypadku przyrodoznawstwa. Wyniki te uprawdopodobniały tezę, że wiek szkolny wiąże się z osiągnięciami szkolnymi za pośrednictwem początkowych różnic w szkolnych predyspozycjach uczniów w oddziale klasowym i strategii dydaktycznej nauczyciela. |
Autorskie słowa kluczowe: |
TIMSS, osiągnięcia szkolne, pedagogika, efekt względnego wieku |
Author's Keywords: |
TIMSS, school achievements |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, edukacja przedszkolna, szkoła podstawowa, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, wiek |
TESE descriptors: |
learning outcome, pre-primary education, primary school, transition from pre-primary to primary education, age |
Publikacje: |
- Konarzewski, K. (2013). Wiek startu szkolnego a osiągnięcia w nauce w okresie wczesnoszkolnym. Edukacja, 4, 5-19.
|