Obserwuj
Tytuł badania: |
Wielka nieobecna: o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce |
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Instytucja: |
|
Data: |
sierpień 2010 – październik 2011 |
Badacz: |
Marta Abramowicz, Magdalena Chustecka, Marcin Dziurok, Małgorzata Jonczy-Adamska, Michał Pawlęga, Agata Teutsch |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę formalnego systemu kształcenia pod względem przeciwdziałania dyskryminacji. Badanie przeprowadziło Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej w Warszawie dzięki wsparciu finansowemu udzielonemu przez Fundację im. Stefana Batorego w ramach programu Demokracja w działaniu. Działania badawcze prowadzono w dwojaki sposób: analiza danych zastanych (dokumenty odnoszące się do systemu kształcenia: rozporządzenia, informatory, treści stron internetowych, oferty ośrodków doskonalenia nauczycieli, podstawy programowe i podręczniki z przedmiotów: język polski, historia, wiedza o społeczeństwie, wychowanie do życia w rodzinie); wywiady z osobami związanymi z systemem edukacji (sześć wywiadów pogłębionych z ekspertkami/ekspertami, cztery zogniskowane wywiady grupowe z nauczycielkami/nauczycielami). W ramach badania opracowano również metodologię monitoringu systemu edukacji formalnej pod kątem edukacji antydyskryminacyjnej w celu umożliwienia realizacji pierwszego w Polsce kompleksowego badania systemu edukacji z perspektywy edukacji antydyskryminacyjnej. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że w standardach kształcenia nie były zawarte wymogi posiadania przez nauczycielki i nauczycieli odpowiednich kwalifikacji potrzebnych do prowadzenia edukacji antydyskryminacyjnej. Oznaczało to, że realizacja tego rodzaju edukacji zależała wyłącznie od dobrej woli i poziomu świadomości nauczycielek i nauczycieli. Analiza podstawy programowej i podręczników ujawniła, że polski system edukacji formalnej w niewielkim stopniu rozwijał u uczennic i uczniów kompetencje związane z edukacją antydyskryminacyjną. W podręcznikach znajdowało się mało treści odnoszących się do powstawania i mechanizmów działania dyskryminacji, osób i grup dyskryminowanych oraz ruchów działających na rzecz emancypacji tych grup. Dodatkowo wyniki badania potwierdziły, że w ogóle nie informowano uczennic i uczniów, jak reagować na przemoc czy dyskryminację oraz jak wspierać członków i członkinie dyskryminowanych grup w sytuacji dyskryminacji. |
Deskryptory TESE: |
dyskryminacja, kształcenie formalne, relacje międzygrupowe, nierówność społeczna, płeć, środowisko społeczno-kulturowe, doskonalenie zawodowe nauczycieli |
TESE descriptors: |
discrimination, formal education, intergroup relations, social inequality, gender, socio-cultural environment, in-service teacher training |
Publikacje: |
- Abramowicz, M. (red.). (2011). Wielka nieobecna: o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.