BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wielka nieobecna: o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: sierpień 2010 – październik 2011
Badacz: Marta Abramowicz, Magdalena Chustecka, Marcin Dziurok, Małgorzata Jonczy-Adamska, Michał Pawlęga, Agata Teutsch
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę formalnego systemu kształcenia pod względem przeciwdziałania dyskryminacji. Badanie przeprowadziło Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej w Warszawie dzięki wsparciu finansowemu udzielonemu przez Fundację im. Stefana Batorego w ramach programu Demokracja w działaniu. Działania badawcze prowadzono w dwojaki sposób: analiza danych zastanych (dokumenty odnoszące się do systemu kształcenia: rozporządzenia, informatory, treści stron internetowych, oferty ośrodków doskonalenia nauczycieli, podstawy programowe i podręczniki z przedmiotów: język polski, historia, wiedza o społeczeństwie, wychowanie do życia w rodzinie); wywiady z osobami związanymi z systemem edukacji (sześć wywiadów pogłębionych z ekspertkami/ekspertami, cztery zogniskowane wywiady grupowe z nauczycielkami/nauczycielami). W ramach badania opracowano również metodologię monitoringu systemu edukacji formalnej pod kątem edukacji antydyskryminacyjnej w celu umożliwienia realizacji pierwszego w Polsce kompleksowego badania systemu edukacji z perspektywy edukacji antydyskryminacyjnej. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że w standardach kształcenia nie były zawarte wymogi posiadania przez nauczycielki i nauczycieli odpowiednich kwalifikacji potrzebnych do prowadzenia edukacji antydyskryminacyjnej. Oznaczało to, że realizacja tego rodzaju edukacji zależała wyłącznie od dobrej woli i poziomu świadomości nauczycielek i nauczycieli. Analiza podstawy programowej i podręczników ujawniła, że polski system edukacji formalnej w niewielkim stopniu rozwijał u uczennic i uczniów kompetencje związane z edukacją antydyskryminacyjną. W podręcznikach znajdowało się mało treści odnoszących się do powstawania i mechanizmów działania dyskryminacji, osób i grup dyskryminowanych oraz ruchów działających na rzecz emancypacji tych grup. Dodatkowo wyniki badania potwierdziły, że w ogóle nie informowano uczennic i uczniów, jak reagować na przemoc czy dyskryminację oraz jak wspierać członków i członkinie dyskryminowanych grup w sytuacji dyskryminacji.

Deskryptory TESE: dyskryminacja, kształcenie formalne, relacje międzygrupowe, nierówność społeczna, płeć, środowisko społeczno-kulturowe, doskonalenie zawodowe nauczycieli
TESE descriptors: discrimination, formal education, intergroup relations, social inequality, gender, socio-cultural environment, in-service teacher training
Publikacje:
  • Abramowicz, M. (red.). (2011). Wielka nieobecna: o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"