Tytuł badania: |
„Wielka Piątka” a aktywność strategiczna i osiągnięcia w uczeniu się uczniów gimnazjum i liceum |
Instytucja: |
|
Data: |
2004 |
Badacz: |
Ewa Czerniawska |
Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy cechy osobowości ujęte w modelu „Wielkiej Piątki” są powiązane z aktywnością strategiczną? Jeżeli tak, to w jaki sposób? Czy cechy „Wielkiej Piątki” stanowią predyktory osiągnięć w uczeniu się? Które aspekty aktywności strategicznej stanowią predyktory osiągnięć szkolnych? Czy występują różnice rozwojowe w analizowanych zależnościach? W badaniu wzięło udział 99 gimnazjalistów (klasa druga; wiek: około 15 lat) oraz 101 uczniów trzeciej klasy liceum (wiek: około 18 lat); łącznie 200 respondentów, w tym 123 dziewcząt. Do badania cech osobowości wykorzystano polską wersję skali NEO-FFI Costy i McCrae, do pomiaru giętkości strategicznej – Kwestionariusz Giętkości Strategicznej SFQ Cantwella w polskiej adaptacji Czerniawskiej, a dodatkowo – by określić aktywność strategiczną – kwestionariusz Uczenie się tekstów podręcznikowych. Potwierdzono istnienie związków między głębokością przetwarzania i otwartością; nie zaobserwowano istotnych związków między głębokością przetwarzania i sumiennością. Nieoczekiwanie ujawniono pozytywną zależność między ugodowością a głębokością przetwarzania. Na podstawie analizy korelacyjnej zaobserwowano dodatnią korelację kontroli adaptacyjnej z wymiarem sumienności na obu poziomach nauczania, a wśród licealistów także z otwartością i ugodowością. Wśród uczniów gimnazjum i liceum ujawniono – zgodnie ze wstępnymi założeniami – dodatnie korelacje kontroli chwiejnej z neurotycznością. |
Autorskie słowa kluczowe: |
osiągnięcia szkolne, osobowość, aktywność strategiczna |
Author's Keywords: |
school achievements, personality, strategic activity |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, uczenie się, inteligencja, osobowość, strategia, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
lower secondary, learning, intelligence, personality, policy, learning outcome |
Publikacje: |
- Czerniawska, E. (2008). „Wielka Piątka” a aktywność strategiczna i osiągnięcia w uczeniu się uczniów gimnazjum i liceum. Psychologia Rozwojowa, 2, 71-84.
|