BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Wielka Piątka” a aktywność strategiczna i osiągnięcia w uczeniu się uczniów gimnazjum i liceum
Instytucja:
Data: 2004
Badacz: Ewa Czerniawska
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy cechy osobowości ujęte w modelu „Wielkiej Piątki” są powiązane z aktywnością strategiczną? Jeżeli tak, to w jaki sposób? Czy cechy „Wielkiej Piątki” stanowią predyktory osiągnięć w uczeniu się? Które aspekty aktywności strategicznej stanowią predyktory osiągnięć szkolnych? Czy występują różnice rozwojowe w analizowanych zależnościach? W badaniu wzięło udział 99 gimnazjalistów (klasa druga; wiek: około 15 lat) oraz 101 uczniów trzeciej klasy liceum (wiek: około 18 lat); łącznie 200 respondentów, w tym 123 dziewcząt. Do badania cech osobowości wykorzystano polską wersję skali NEO-FFI Costy i McCrae, do pomiaru giętkości strategicznej – Kwestionariusz Giętkości Strategicznej SFQ Cantwella w polskiej adaptacji Czerniawskiej, a dodatkowo – by określić aktywność strategiczną – kwestionariusz Uczenie się tekstów podręcznikowych. Potwierdzono istnienie związków między głębokością przetwarzania i otwartością; nie zaobserwowano istotnych związków między głębokością przetwarzania i sumiennością. Nieoczekiwanie ujawniono pozytywną zależność między ugodowością a głębokością przetwarzania. Na podstawie analizy korelacyjnej zaobserwowano dodatnią korelację kontroli adaptacyjnej z wymiarem sumienności na obu poziomach nauczania, a wśród licealistów także z otwartością i ugodowością. Wśród uczniów gimnazjum i liceum ujawniono – zgodnie ze wstępnymi założeniami – dodatnie korelacje kontroli chwiejnej z neurotycznością.

Autorskie słowa kluczowe: osiągnięcia szkolne, osobowość, aktywność strategiczna
Author's Keywords: school achievements, personality, strategic activity
Deskryptory TESE: gimnazjum, uczenie się, inteligencja, osobowość, strategia, efekt uczenia się
TESE descriptors: lower secondary, learning, intelligence, personality, policy, learning outcome
Publikacje:
  • Czerniawska, E. (2008). „Wielka Piątka” a aktywność strategiczna i osiągnięcia w uczeniu się uczniów gimnazjum i liceum. Psychologia Rozwojowa, 2, 71-84.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"