BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Supernauczanie. Perspektywy nowej edukacji
Data: [1990] – [1997]
Badacz: Janusz Gnitecki
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu zmiany w uczniu wyrażone w postaci zrównoważonego i uspójnionego obrazowania językowego mogą być wyjaśnione wpływem zespolonych operatorów zintegrowanych zadań szkolnych oraz uprzednio uwewnętrznionej zmiany w uczniu w warunkach relaksacji, wizualizacji i afirmacji w supernauczaniu szkolnym. Badaniem objęto około 2500 uczniów klas początkowych. Przeprowadzono eksperyment pedagogiczny (program zajęć umożliwiający zrównoważenie i uspójnienie obrazowania językowego); jako metody pomocnicze zastosowano pomiar pedagogiczny (zestawy ośmiu zintegrowanych zadań szkolnych eksponowanych w trzech różnych sytuacjach edukacyjnych), opis i wyjaśnienie empiryczne, przedopis i projekcję prakseologiczną, wyjaśnienie i projekcję hermeneutyczną, statystyki; jako metody wspierające – psychometrię, socjometrię, ankietę, analizę dokumentów (testy cech myślenia dywergencyjnego, konwergencyjnego, wyobraźni, pozycji społecznej uczniów, uwarunkowań temperamentalnych itp.). Stwierdzono m.in., że wariancja zmiany w uczniu wyrażona w kategoriach zrównoważonego i uspójnionego obrazowania językowego w granicach 100% była wyjaśniana wpływem czynników głównych zintegrowanego zadania szkolnego (aktualnego, projekcyjnego doświadczenia) i ubocznych – uprzedniego doświadczenia, adekwatnie do wyrażonych poziomów metalogiki asymetrycznego uspójnienia; największy procent wariancji wywoływały zintegrowane zadania szkolne oparte na zespolonych operatorach określonych czterech typów; wpływ zintegrowanych zadań szkolnych opartych na operatorach zespolonych zwiększał się w warunkach zastosowania relaksacji, wizualizacji i afirmacji.

Deskryptory TESE: metoda nauczania, uczeń, nauczanie, innowacja edukacyjna, szkoła podstawowa
TESE descriptors: teaching method, pupil, teaching, educational innovation, primary school
Publikacje:
  • Gnitecki J. (1997). Supernauczanie. Perspektywy nowej edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"