BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metoda audytywno-werbalna w usprawnianiu dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: wrzesień 1991 – 1992
Badacz: Ewa Kulczycka
Abstrakt:

Przedmiotem badania było to, w jakim stopniu można uczyć słyszenia – czy można zmienić wrażliwość słuchową dzieci niesłyszących oraz czy można wpływać na poziom kompetencji komunikacyjnej u dzieci z wadą słuchu drogą słuchowo-werbalną. Sformułowano hipotezy: wrażliwość słuchowa jest skorelowana z kompetencją komunikacyjną; wrażliwość słuchowa jest zależna od postaw rodzicielskich; kompetencja słuchowa jest zależna od postaw rodzicielskich. Przeprowadzono eksperyment pedagogiczny, posługiwano się obserwacją systematyczną w sytuacjach naturalnych i sztucznych oraz obserwacją nieuczestniczącą; wykorzystano protokoły z obserwacji zachowań komunikacyjnych do analizy epizodów werbalnych w pobieranych próbkach czasowych, kwestionariusz obserwacyjny do notowania zachowań komunikacyjnych dziecka – Karta Oceny Zachowań Komunikacyjnych K. Krakowiak i M. Panasiuk, dzienniczki obserwacyjne do ustalenia zasobu językowego dziecka, dzienniczki obserwacyjne zachowania rodziców do uchwycenia zmian w postawach rodzicielskich, dzienniczki obserwacyjne reaktywności słuchowej dziecka, skalę ocen skonstruowaną na potrzeby eksperymentu; uwzględniono wyniki badania psychologicznego i badania audiologicznego. Grupę eksperymentalną stanowiło 15 dzieci w wieku od trzech do pięciu lat pochodzących z rodzin słyszących (grupa kontrolna dzieci z przedszkola dla głuchych w Michalinie). Grupa eksperymentalna podzielona na grupy trzyosobowe uczestniczyła wraz z rodzicami w rocznym cyklu zajęć w Laboratorium Konsultacyjnym dla Dzieci z Wadą Słuchu w Wieku Przedszkolnym WSPS, wykorzystującym metodę audytywno-werbalną; grupa kontrolna pracowała metodą tradycyjną, rodzice brali udział w programie pedagogizacji w przedszkolu, mieli dostęp do poradni rehabilitacyjnej. Po roku prowadzenia eksperymentu w grupie eksperymentalnej stwierdzono znaczny przyrost zachowań werbalnych – rozumienia i mówienia, który miał głównie charakter jakościowy – dzieci zaczęły posługiwać się wyrażeniami i zdaniami; grupa kontrolna uzyskała znacznie niższe wyniki, przyrost nastąpił głównie w zakresie wypowiedzeń jednowyrazowych. Stwierdzono, że istniał związek między oddziaływaniami audytywno-werbalnymi a wzrostem poziomu komunikacji werbalnej. W sprawdzianie wrażliwości słuchowej grupa eksperymentalna osiągnęła lepsze wyniki, szczególnie w lokalizacji dźwięku i pamięci słuchowej; odnotowano też poprawę reaktywności słuchowej. Wykazano związek pomiędzy terapią audytywno-werbalną a podniesieniem poziomu wrażliwości słuchowej. Postawy rodzicielskie zmieniły się na korzyść w grupie eksperymentalnej, w grupie kontrolnej nie uległy zmianie; pozytywne zmiany postaw miały wpływ na postępy rewalidacyjne dziecka, wraz ze zmianami dzieci uzyskiwały lepsze wyniki w zakresie werbalnego komunikowania się i wrażliwości słuchowej.

Deskryptory TESE: relacja rodzice – dziecko, kompetencje językowe, komunikacja werbalna, dziecko, rodzice, postawa, edukacja przedszkolna, umiejętności komunikowania się, umiejętność mówienia, upośledzenie percepcji, specjalne potrzeby edukacyjne, upośledzenie słuchu, terapia, innowacja edukacyjna
TESE descriptors: parent-child relation, language skills, verbal communication, child, parents, attitude, pre-primary education, communicative competences, oral skills, sensory impairment, special educational needs, hearing impairment, therapy, educational innovation
Publikacje:
  • Kulczycka, E. (1994). Metoda audytywno-werbalna w usprawnianiu dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. W: U. Eckert (red.), Niektóre metody i techniki pracy pedagoga specjalnego (s. 32-41). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"