BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metoda dialogiczna w szkole (opis i weryfikacja narzędzia diagnostycznego na przykładzie lekcji religii)
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Stanisław Radoń
Abstrakt:

W badaniu weryfikowano – za pomocą autorskiego Kwestionariusza Metody Dialogicznej – wprowadzone podczas lekcji religii metody pedagogiczne. Narzędzie to służy do badania następujących aspektów metody dialogicznej: atmosfery na lekcjach, stosowanych metod, sprawności komunikacji, poziomu merytorycznego, trafności tematyki, poglądowości (posługiwania się materiałami poglądowymi), dyscypliny na lekcjach, związku tematyki z religią oraz ogólnej oceny prowadzonych zajęć. Pomiaru dokonano na koniec roku szkolnego wśród 250 uczniów Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych w Krakowie. Wiek badanej młodzieży mieścił się w przedziale od 13 do 20 lat. 75% badanej próby stanowiły dziewczęta. Ponad 80% uczniów potwierdziło dialogiczny charakter metody wprowadzonej w trakcie lekcji religii. Stwierdzono związek między stosowaniem metody dialogicznej a poziomem merytorycznym lekcji. Nie potwierdzono związku – na podstawie wyników badania – między stosowaniem metody dialogicznej a trafnością tematyki i dyscypliną na lekcji. Ponad 80% badanych uważało, że podczas lekcji panowała przyjemna atmosfera. Ponad 70% uczniów uznało za dobrą komunikatywność nauczyciela. Zdaniem takiego samego odsetka młodzieży nauczyciel w wystarczającym stopniu posługiwał się materiałami poglądowymi. W opinii zaledwie 4% respondentów metoda wprowadzona na lekcji religii miała charakter podający, a zdaniem ponad 10% czasami była bardziej podająca niż dialogiczna. 20% uczniów uznało dyscyplinę na lekcji za zbyt dużą.

Deskryptory TESE: metoda aktywizująca, metoda nauczania, atmosfera w klasie, autonomia, postawa, kreatywność, lekcja, religia
TESE descriptors: activity method, teaching method, classroom climate, autonomy, attitude, creativity, lesson, religion
Publikacje:
  • Radoń, S. (2010). Metoda dialogiczna w szkole (opis i weryfikacja narzędzia diagnostycznego na przykładzie lekcji religii). Paedagogia Christiana, 1, 211-229.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"