Abstrakt: |
W badaniu weryfikowano – za pomocą autorskiego Kwestionariusza Metody Dialogicznej – wprowadzone podczas lekcji religii metody pedagogiczne. Narzędzie to służy do badania następujących aspektów metody dialogicznej: atmosfery na lekcjach, stosowanych metod, sprawności komunikacji, poziomu merytorycznego, trafności tematyki, poglądowości (posługiwania się materiałami poglądowymi), dyscypliny na lekcjach, związku tematyki z religią oraz ogólnej oceny prowadzonych zajęć. Pomiaru dokonano na koniec roku szkolnego wśród 250 uczniów Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych w Krakowie. Wiek badanej młodzieży mieścił się w przedziale od 13 do 20 lat. 75% badanej próby stanowiły dziewczęta. Ponad 80% uczniów potwierdziło dialogiczny charakter metody wprowadzonej w trakcie lekcji religii. Stwierdzono związek między stosowaniem metody dialogicznej a poziomem merytorycznym lekcji. Nie potwierdzono związku – na podstawie wyników badania – między stosowaniem metody dialogicznej a trafnością tematyki i dyscypliną na lekcji. Ponad 80% badanych uważało, że podczas lekcji panowała przyjemna atmosfera. Ponad 70% uczniów uznało za dobrą komunikatywność nauczyciela. Zdaniem takiego samego odsetka młodzieży nauczyciel w wystarczającym stopniu posługiwał się materiałami poglądowymi. W opinii zaledwie 4% respondentów metoda wprowadzona na lekcji religii miała charakter podający, a zdaniem ponad 10% czasami była bardziej podająca niż dialogiczna. 20% uczniów uznało dyscyplinę na lekcji za zbyt dużą. |