BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Mentalne zniewolenie nauczycieli wczesnej edukacji – epizod czy prawidłowość
Data: [2004]
Badacz: Dorota Klus-Stańska
Abstrakt:

Analizą objęto 46 pisemnych wypowiedzi słuchaczek studium podyplomowego z wczesnej edukacji (wszystkie badane legitymowały się wyższym wykształceniem pedagogicznym z różnych specjalności). Analizowane prace pisemne składały się z dwóch części – w pierwszej porównywano edukację społeczną najmłodszych uczniów w Polsce i Wielkiej Brytanii, z kolei w drugiej zadaniem respondentek było napisanie własnego scenariusza zajęć, inspirowanych angielskim systemem kształcenia społecznego. Analizę jakościową zgromadzonych tekstów zrealizowano na dwóch poziomach: opisowym oraz interpretacyjnym. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w znacznym stopniu prace cechowało wartościowanie obu systemów (z wysoką oceną angielskiej edukacji). Wykazano również, że najwyżej oceniono tematykę realizowaną z młodszymi angielskimi uczniami (w tym bezrobocie i bezdomność, śmierć, samotność, przemoc, moczenie nocne). W opinii badanych brak trudnych tematów w polskim kształceniu społecznym opisywany był z użyciem słowa „tabu”. Odnotowano również w niektórych tekstach zastrzeżenia wobec sposobów realizacji trudnych zagadnień w polskich szkołach. Okazało się również, że w opinii słuchaczek świat społeczny z polskich czytanek jest nieprawdziwy oraz zafałszowany. Jednocześnie na podstawie analizy przygotowanych scenariuszy zajęć wykazano niezdolność większości badanych do zmiany swoich nawyków zawodowych. Analizowane scenariusze charakteryzowały się w większości trywializacją i drastycznym uproszczeniem treściowym, a także moralizowaniem i postulatywnością treści.

Deskryptory TESE: nauczyciel, zawód nauczyciela, kompetencje, kwalifikacje pedagogiczne, kwalifikacje zawodowe, zachowania, zachowania społeczne, postawa, wychowanie społeczne
TESE descriptors: teacher, teaching profession, competence, teaching qualification, vocational qualification, behaviour, social behaviour, attitude, community studies
Publikacje:
  • Klus-Stańska, D. (2005). Mentalne zniewolenie nauczycieli wczesnej edukacji – epizod czy prawidłowość. Problemy Wczesnej Edukacji, 1, 55-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"