Abstrakt: |
Analizą objęto 46 pisemnych wypowiedzi słuchaczek studium podyplomowego z wczesnej edukacji (wszystkie badane legitymowały się wyższym wykształceniem pedagogicznym z różnych specjalności). Analizowane prace pisemne składały się z dwóch części – w pierwszej porównywano edukację społeczną najmłodszych uczniów w Polsce i Wielkiej Brytanii, z kolei w drugiej zadaniem respondentek było napisanie własnego scenariusza zajęć, inspirowanych angielskim systemem kształcenia społecznego. Analizę jakościową zgromadzonych tekstów zrealizowano na dwóch poziomach: opisowym oraz interpretacyjnym. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w znacznym stopniu prace cechowało wartościowanie obu systemów (z wysoką oceną angielskiej edukacji). Wykazano również, że najwyżej oceniono tematykę realizowaną z młodszymi angielskimi uczniami (w tym bezrobocie i bezdomność, śmierć, samotność, przemoc, moczenie nocne). W opinii badanych brak trudnych tematów w polskim kształceniu społecznym opisywany był z użyciem słowa „tabu”. Odnotowano również w niektórych tekstach zastrzeżenia wobec sposobów realizacji trudnych zagadnień w polskich szkołach. Okazało się również, że w opinii słuchaczek świat społeczny z polskich czytanek jest nieprawdziwy oraz zafałszowany. Jednocześnie na podstawie analizy przygotowanych scenariuszy zajęć wykazano niezdolność większości badanych do zmiany swoich nawyków zawodowych. Analizowane scenariusze charakteryzowały się w większości trywializacją i drastycznym uproszczeniem treściowym, a także moralizowaniem i postulatywnością treści. |