Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jakie jest otoczenie medialne współczesnych polskich dzieci? Z których mediów, w jakim wieku i zakresie korzystają młodsze dzieci? Ile czasu w zależności od wieku i płci młodsze dzieci spędzają na korzystaniu z mediów i podejmowaniu tradycyjnych aktywności? Badaniem objęto 343 rodziców dzieci w wieku od szóstego miesiąca do sześciu lat i sześciu miesięcy. Badanych poproszono o opisanie doświadczeń i środowiska medialnego dzieci z siedmiu grup wiekowych. Do zebrania materiału posłużono się scenariuszem wywiadu strukturalizowanego, dotyczącego takich zagadnień jak: otoczenie medialne dziecka i jego rodziny, rodzaje aktywności i sposoby spędzania czasu wolnego przez dziecko, kompetencje medialne dziecka i jego rodziny, przekonania rodziców na temat wpływu mediów oraz stosowane sposoby kontrolowania dostępu do mediów. Zabawkowy telewizor posiadało 9,6% dzieci, zabawkowy telefon – 74,4%, zabawkowy laptop albo inny komputer – 44,9%. Okazało się, że wiek i płeć nie różnicowały aktywności podejmowanych przez dzieci, ale to od wieku zależały zwyczaje w zakresie podejmowania tradycyjnych aktywności, np. spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu, czytania, a także w zakresie kontaktów z mediami, tj. oglądania telewizji, nagrań audiowizualnych, kontaktów z komputerem, grania w gry telewizyjne. Im dzieci były starsze, tym częściej niż pozostałe grały w gry komputerowe. Ponadto, oglądanie telewizji dodatnio korelowało z czasem przeznaczonym na zabawy komputerowe i grę w gry elektroniczne typu Gameboy. |