BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Media społecznościowe w uczeniu się i nauczaniu języków obcych
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Iwona Babirecka, Eleonora Bâcă, Irina Florea, Vita Kalnberzina, Hanna Komorowska, Aneta Kot, Jarosław Krajka, Małgorzata Kurek, Laurent Lacrouts, Sylvia Maciaszczyk, Liliana Marunţelu, Dorota Morawska-Walasek, Alina Popescu, Dina Savlovska, Cristina Tamaş, Anna Turula, Zanda Usāre, Cecilia Vârlan, Monica Vlad, Elena Vladimirska, Tomasz Walasek, Karen Woodman, Cristina Zamfir, Marek Zasempa, Katerina Zourou
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza sposobu użytkowania mediów społecznościowych (TIK) przez osoby uczące się i nauczające języków obcych z trzech państw: Łotwy, Polski i Rumunii. Badanie wykonano w ramach prac zespołu Media społecznościowe w uczeniu się i nauczaniu języków obcych w krajach nowej Unii: Łotwa, Polska i Rumunia, będącego członkiem grupy projektowej Language Learning and Social Media: 6 Key Dialogues, pracującej w programie Life Long Learning Programme, KA2 Languages, dzięki któremu możliwe było sfinansowanie badania. W Polsce podmiotem koordynującym działania była Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie. Przeprowadzono badanie ilościowe (na podstawie danych pochodzących z dokumentów i raportów o nauczaniu języków obcyh w trzech państwach), a następnie jakościowe za pomocą mieszanej metodologii wśród 61 respondentów wybranych według typologicznej reprezentatywności próby ze zmiennymi: narodowość (polska, łotewska, rumuńska), wiek (19-55 lat), status (studenci i nauczyciele). Badani odpowiadali na pytania zawarte w kwestionariuszu i bezpośrednim wywiadzie, częściowo kierowanym, dotyczące m.in.: korzystania z internetu do nauki języków obcych, obecności na portalach społecznościowych, definicji mediów społecznościowych, roli mediów społecznościowych w nauce języków obcych, dostrzeganych różnic pomiędzy Web 1.0 i Web 2.0. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że stałymi użytkownikami komputerów w krajach nowo przyjętych do UE są osoby w wieku od 16 do 24 lat. Odsetek korzystających w tym wieku z komputerów na Łotwie, w Polsce i Rumunii jest wyższy niż w UE, gdzie średnia wieka osób korzystających z komputerów wynosi 27 lat. Istnieje duża rozbieżność między pasywnym a czynnym korzystaniem z internetu we wszystkich trzech badanych krajach, jednak przewagę ma pasywne wykorzystywanie tego medium. Badacze jednak uważają, że biernego korzystania z internetu nie należy uważać za zjawisko negatywne.

Deskryptory TESE: Internet, nauczanie języków obcych, nauczanie wspomagane komputerem, polityka językowa, Unia Europejska, technologia informacyjno-komunikacyjna, korzystanie z Internetu, dostęp do Internetu
TESE descriptors: Internet, foreign language teaching, computer-assisted learning, language policy, European Union, ICT, Internet usage, Internet access
Publikacje:
  • Krajka J. i in. (2010). Media społecznościowe a nauka języków obcych: przekonania i wykorzystanie na Łotwie, w Polsce i w Rumunii. Pobrane z http://www.openeducationeuropa.eu/sites/default/files/asset/Media%20spo%C5%82eczno%C5%9Bciowe%20a%20nauka%20j%C4%99zyk%C3%B3w%20obcych%20przekonania%20i%20wykorzystanie%20na%20%C5%81otwie,%20w%20Polsce%20i%20w%20Rumunii%20-%20PL.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"