Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza sposobu użytkowania mediów społecznościowych (TIK) przez osoby uczące się i nauczające języków obcych z trzech państw: Łotwy, Polski i Rumunii. Badanie wykonano w ramach prac zespołu Media społecznościowe w uczeniu się i nauczaniu języków obcych w krajach nowej Unii: Łotwa, Polska i Rumunia, będącego członkiem grupy projektowej Language Learning and Social Media: 6 Key Dialogues, pracującej w programie Life Long Learning Programme, KA2 Languages, dzięki któremu możliwe było sfinansowanie badania. W Polsce podmiotem koordynującym działania była Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie. Przeprowadzono badanie ilościowe (na podstawie danych pochodzących z dokumentów i raportów o nauczaniu języków obcyh w trzech państwach), a następnie jakościowe za pomocą mieszanej metodologii wśród 61 respondentów wybranych według typologicznej reprezentatywności próby ze zmiennymi: narodowość (polska, łotewska, rumuńska), wiek (19-55 lat), status (studenci i nauczyciele). Badani odpowiadali na pytania zawarte w kwestionariuszu i bezpośrednim wywiadzie, częściowo kierowanym, dotyczące m.in.: korzystania z internetu do nauki języków obcych, obecności na portalach społecznościowych, definicji mediów społecznościowych, roli mediów społecznościowych w nauce języków obcych, dostrzeganych różnic pomiędzy Web 1.0 i Web 2.0. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że stałymi użytkownikami komputerów w krajach nowo przyjętych do UE są osoby w wieku od 16 do 24 lat. Odsetek korzystających w tym wieku z komputerów na Łotwie, w Polsce i Rumunii jest wyższy niż w UE, gdzie średnia wieka osób korzystających z komputerów wynosi 27 lat. Istnieje duża rozbieżność między pasywnym a czynnym korzystaniem z internetu we wszystkich trzech badanych krajach, jednak przewagę ma pasywne wykorzystywanie tego medium. Badacze jednak uważają, że biernego korzystania z internetu nie należy uważać za zjawisko negatywne. |