BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Narzędzia do metod muzyczno-ruchowego kształcenia surdopedagogów i dzieci z wadą słuchu
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: październik 1991 – grudzień 1992
Badacz: Andrzej Stadnicki
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie opinii o przygotowanym przez autora zestawie wizualnych pomocy dydaktycznych obrazujących różne elementy mowy, muzyki i ruchu (klocki, kartoniki, latarki elektryczne, miernik trwania, choreogramy). Badaniem objęto studentów czwartego roku studiów dziennych i trzeciego roku studiów zaocznych kierunku surdopedagogika, nauczycieli szkół specjalnych dla dzieci głuchych, specjalistów i pracowników naukowo-dydaktycznych z zakresu wychowania muzycznego i muzyczno-ruchowego, łącznie 61 osób. Badanie prowadzono w ośrodkach szkolno-wychowawczych dla dzieci głuchych i ośrodkach szkolno-wychowawczych dla dzieci niedosłyszących, uczelniach: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Akademia Wychowania Fizycznego w Gdańsku, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Pädagogische Hochschule w Magdeburgu, Fachbereich Sozialpädagogik der Fachhochschule w Damstadt, Studium Podyplomowym Metodyki Wychowania Muzycznego dla Nauczycieli Akademickich przy Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Warszawie. Wyniki wykazały, że zgodnie z opinią badanych zastosowanie metody zapisu nutowego ruchu i zestawu wizualnego pomocy dydaktycznych powinno przyczynić się do zwiększenia efektywności realizacji programu kształcenia muzyczno-ruchowego surdopedagogów i dzieci z wadą słuchu. Według wszystkich badanych przedstawiony zestaw pomocy był bardzo przydatny do pracy z dziećmi głuchymi i niedosłyszącymi. Niektórzy respondenci zaproponowali modyfikacje dotyczące rozwiązań konstrukcyjnych pomocy, które zostały uwzględnione przez autora zestawu.

Deskryptory TESE: metoda nauczania, środki dydaktyczne, muzyka, upośledzenie, upośledzenie percepcji, specjalne potrzeby edukacyjne, upośledzenie słuchu, kształcenie nauczycieli, edukacja muzyczna
TESE descriptors: teaching method, teaching resourses, music, disability, sensory impairment, special educational needs, hearing impairment, teacher education, music education
Publikacje:
  • Stadnicki, A. (1994). Narzędzia do metod muzyczno-ruchowego kształcenia surdopedagogów i dzieci z wadą słuchu. W: U. Eckert (red.), Niektóre metody i techniki pracy pedagoga specjalnego (s. 59-72). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"