Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie opinii o przygotowanym przez autora zestawie wizualnych pomocy dydaktycznych obrazujących różne elementy mowy, muzyki i ruchu (klocki, kartoniki, latarki elektryczne, miernik trwania, choreogramy). Badaniem objęto studentów czwartego roku studiów dziennych i trzeciego roku studiów zaocznych kierunku surdopedagogika, nauczycieli szkół specjalnych dla dzieci głuchych, specjalistów i pracowników naukowo-dydaktycznych z zakresu wychowania muzycznego i muzyczno-ruchowego, łącznie 61 osób. Badanie prowadzono w ośrodkach szkolno-wychowawczych dla dzieci głuchych i ośrodkach szkolno-wychowawczych dla dzieci niedosłyszących, uczelniach: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Akademia Wychowania Fizycznego w Gdańsku, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Pädagogische Hochschule w Magdeburgu, Fachbereich Sozialpädagogik der Fachhochschule w Damstadt, Studium Podyplomowym Metodyki Wychowania Muzycznego dla Nauczycieli Akademickich przy Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Warszawie. Wyniki wykazały, że zgodnie z opinią badanych zastosowanie metody zapisu nutowego ruchu i zestawu wizualnego pomocy dydaktycznych powinno przyczynić się do zwiększenia efektywności realizacji programu kształcenia muzyczno-ruchowego surdopedagogów i dzieci z wadą słuchu. Według wszystkich badanych przedstawiony zestaw pomocy był bardzo przydatny do pracy z dziećmi głuchymi i niedosłyszącymi. Niektórzy respondenci zaproponowali modyfikacje dotyczące rozwiązań konstrukcyjnych pomocy, które zostały uwzględnione przez autora zestawu. |