BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykształcenie pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Krystyna Gurbiel, Małgorzata Juchniewicz, Tomasz Klimczak, Janusz Kornecki, Agnieszka Kowalczyk, Krystian Krawczyk, Bogusław Plawgo, Marcin Sobieszkoda, Piotr Szawiec, Justyna Wiktorowicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji wpływu wykształcenia i kompetencji pracowników (małych i średnich przedsiębiorstw) na konkurencyjność i innowacyjność firm oraz prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu na rynku przez badane przedsiębiorstwa.
Próbę badawczą stanowiło 1200 pracowników szeregowych zatrudnionych w małych i średnich przedsiębiorstwach oraz 600 pracowników kadry zarządzającej MSP. W badaniu zastosowano wywiad bezpośredni (PAPI) oraz indywidualny wywiad pogłębiony (IDI).
W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wykształcenie oraz kompetencje pracowników szeregowych i kadry zarządzającej wpływają na konkurencyjność oraz innowacyjność MSP. Dodatkowo sformułowano następujące wnioski:

  1. Konkurencyjność małych firm powinna opierać się zwłaszcza na czynnikach niematerialnych, związanych z kwalifikacjami i kompetencjami swoich pracowników.
  2. Stosowanie nowoczesnych technologii będzie efektywne jedynie przy jednoczesnym inwestowaniu w wysokie kwalifikacji kadry.
  3. Bardziej wykształceni menedżerowie wpływają na przewagę firmy takimi składnikami potencjału konkurencyjnego, jakim są wiedza i kompetencje, ale także w obrębie nowoczesności stosowanych technologii, jakości maszyn i urządzeń, sieci dystrybucji, poziomu zasobów finansowych oraz posiadanego wizerunku firmy.
  4. Kwalifikacje kadry zarządzającej wypływają ponadto na zdolności adaptacyjne przedsiębiorstw w warunkach zmiennego i niesprzyjającego otoczenia.
  5. Wśród umiejętności kadry menedżerskiej decydujących o konkurencyjności firmy wymieniano najczęściej kompetencje poznawcze.
  6. Stan aktywności szkoleniowej w odniesieniu do pracowników szeregowych oraz pracowników na stanowiskach kierowniczych w badanych firmach oceniono jako niezadowalający (w ponad 56% firm nie podnoszono kwalifikacji).
Deskryptory TESE: pracobiorca, kompetencje, kwalifikacje zawodowe, małe i średnie przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwo, kształcenie i szkolenie zawodowe
TESE descriptors: employee, competence, vocational qualification, small and medium-sized enterprise, enterprise, vocational education and training
Publikacje:
  • Plawgo, B. i Kornecki, J. (2010). Wykształcenie pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw. Pobrane z http://www.parp.gov.pl/files/74/81/380/10538.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"