Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii studentów pedagogiki wieku dziecięcego o zagrożeniach współczesnego świata. Badaniem objęto 70 studentów drugiego i trzeciego roku studiów stacjonarnych Uniwersytetu Łódzkiego (średnia wieku: około 22 lat, 50% mieszkańców Łodzi) i 70 studentów pierwszego roku studiów wieczorowych WSP w Piotrkowie Trybunalskim po studium nauczycielskim (średnia wieku: 36 lat, 50% mieszkańców Łodzi, 49 osób pracowało w przedszkolach, średni staż pracy: 13 lat). Badanych poproszono o anonimową wypowiedź pisemną na temat Dzieci i młodzież wobec zagrożeń współczesnego świata. Badani najczęściej przyjmowali wobec omawianych zagadnień pozycję obserwatora (opisywanie i wyjaśnianie cudzego zachowania, często z odwołaniem do indywidualnych przypadków) – 51 studentów stacjonarnych i 61 wieczorowych. Zagrożenie indywidualne było spostrzegane dużo wyraźniej przez badanych mieszkających w małych miejscowościach; występowały pewne różnice w postrzeganiu zagrożeń przez studentów stacjonarnych i wieczorowych. Badani dostrzegali zagrożenia społeczne, ekologiczne, ekonomiczne, wynikające z błędnej polityki, związane z kulturą i oświatą; najwięcej było zagrożeń społecznych i związanych z kulturą i oświatą. Najczęściej wymieniane zagrożenia: telewizja – 44 wskazania studentów stacjonarnych i 34 wieczorowych, rodzina – 40 i 36, narkotyki – 36 i 33, alkohol – 31 i 26, przemoc – 31 i 21, komputery – 16 i 6, nikotyna – 15 i 6, sekty – po 14, zaburzenia emocjonalne – 10 i 5, AIDS – 10 wskazań studentów stacjonarnych, wykorzystywanie seksualne – 7 i 11, cywilizacja – 5 i 6, subkultury – 3 i 8, głód i bezrobocie – 3 i 8. Stwierdzono, że podstawowym źródłem zagrożeń dla dzieci i młodzieży był brak interakcji werbalnych, emocjonalnych i społecznych w środowisku rodzinnym, istotną przyczyną zaniku więzi emocjonalnych w rodzinie był znaczący udział środków masowego przekazu, w tym telewizji. Wśród wniosków formułowanych przez badanych najczęściej wskazywano konieczność dokonania zmian w rodzinie i szkole jako podstawowych instytucjach mających wpływ na rozwój dzieci i młodzieży. |