BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zagrożenia współczesnego świata w percepcji studentów pedagogiki wieku dziecięcego
Instytucja:
Data: maj 1998 – czerwiec 1998
Badacz: Elżbieta Marek
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii studentów pedagogiki wieku dziecięcego o zagrożeniach współczesnego świata. Badaniem objęto 70 studentów drugiego i trzeciego roku studiów stacjonarnych Uniwersytetu Łódzkiego (średnia wieku: około 22 lat, 50% mieszkańców Łodzi) i 70 studentów pierwszego roku studiów wieczorowych WSP w Piotrkowie Trybunalskim po studium nauczycielskim (średnia wieku: 36 lat, 50% mieszkańców Łodzi, 49 osób pracowało w przedszkolach, średni staż pracy: 13 lat). Badanych poproszono o anonimową wypowiedź pisemną na temat Dzieci i młodzież wobec zagrożeń współczesnego świata. Badani najczęściej przyjmowali wobec omawianych zagadnień pozycję obserwatora (opisywanie i wyjaśnianie cudzego zachowania, często z odwołaniem do indywidualnych przypadków) – 51 studentów stacjonarnych i 61 wieczorowych. Zagrożenie indywidualne było spostrzegane dużo wyraźniej przez badanych mieszkających w małych miejscowościach; występowały pewne różnice w postrzeganiu zagrożeń przez studentów stacjonarnych i wieczorowych. Badani dostrzegali zagrożenia społeczne, ekologiczne, ekonomiczne, wynikające z błędnej polityki, związane z kulturą i oświatą; najwięcej było zagrożeń społecznych i związanych z kulturą i oświatą. Najczęściej wymieniane zagrożenia: telewizja – 44 wskazania studentów stacjonarnych i 34 wieczorowych, rodzina – 40 i 36, narkotyki – 36 i 33, alkohol – 31 i 26, przemoc – 31 i 21, komputery – 16 i 6, nikotyna – 15 i 6, sekty – po 14, zaburzenia emocjonalne – 10 i 5, AIDS – 10 wskazań studentów stacjonarnych, wykorzystywanie seksualne – 7 i 11, cywilizacja – 5 i 6, subkultury – 3 i 8, głód i bezrobocie – 3 i 8. Stwierdzono, że podstawowym źródłem zagrożeń dla dzieci i młodzieży był brak interakcji werbalnych, emocjonalnych i społecznych w środowisku rodzinnym, istotną przyczyną zaniku więzi emocjonalnych w rodzinie był znaczący udział środków masowego przekazu, w tym telewizji. Wśród wniosków formułowanych przez badanych najczęściej wskazywano konieczność dokonania zmian w rodzinie i szkole jako podstawowych instytucjach mających wpływ na rozwój dzieci i młodzieży.

Deskryptory TESE: student, dziecko, młodzież, przemoc, narkomania, rodzina, społeczeństwo, bezrobocie, środki masowego przekazu
TESE descriptors: student, child, youth, violence, drug abuse, family, society, unemployment, mass media
Publikacje:
  • Marek, E. (1999). Zagrożenia współczesnego świata w percepcji studentów pedagogiki wieku dziecięcego. W: M. Dudzikowa i T. Borowska (red.), Dzieci i młodzież wobec zagrożeń dzisiejszego świata (s. 125-135). Poznań: "Eruditus".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"