BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Spojrzenie na szkołę – między fantazją a rzeczywistością
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Edyta Kopaczewska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie stanu świadomości młodych ludzi na temat wizji przyszłej szkoły, ocena, na ile wypowiedzi badanych są dojrzałe, czy zwracają oni uwagę na wszystkie istotne elementy pracy szkoły. Materiał badawczy zebrano podczas zajęć z przedmiotu pedagogika społeczna wśród studentów drugiego roku pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej Uniwersytetu Szczecińskiego. Studenci mieli wejść w rolę dyrektorów szkół i asystentów, w zespołach przygotowywali model szkoły i jej prezentację na spotkanie ze studentami odgrywającymi rolę rodziców decydujących, do której ze szkół posłać dzieci. W swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych studenci odnosili się do różnych aspektów funkcjonowania szkoły: programu nauczania i organizacji zajęć, oceniania, wyglądu i wyposażenia szkoły, funkcji opiekuńczej szkoły, zajęć pozalekcyjnych, finansowania, współpracy z rodzicami i najbliższym środowiskiem, nauczycieli, uczniów. Stwierdzono, że szkoła w myśl propozycji studentów miała być instytucją autonomiczną; badani nie potrafili spojrzeć na szkołę jako instytucję powiązaną z innymi instytucjami w danym środowisku; nie zdołali skonstruować spójnego, zamkniętego i wyczerpującego modelu szkoły; umieszczali głównie postulaty dotyczące atrakcyjniejszych treści bliższych potrzebom młodych ludzi, zaspokajania potrzeb psychicznych i emocjonalnych uczniów, ich dobrego samopoczucia; często powtarzały się bardzo ogólne stwierdzenia; badanym towarzyszyła nieumiejętność oderwania się od stanu rzeczywistego – klasycznej ośmioletniej szkoły z systemem klasowo-lekcyjnym i tradycyjnym systemem nauczania.

Deskryptory TESE: system edukacji, student, filozofia edukacji, program nauczania, ocenianie, baza dydaktyczna, zajęcia pozalekcyjne, relacja rodzice – szkoła, finansowanie edukacji, nauczyciel, uczeń
TESE descriptors: education system, student, philosophy of education, curriculum, marking, educational facilities, supervised study, parent-school relation, financing of education, teacher, pupil
Publikacje:
  • Kopaczewska, E. (1999). Spojrzenie na szkołę – między fantazją a rzeczywistością. W: J. Górniewicz (red.), Młodzież jako przedmiot badań naukowych. Konteksty teoretyczne i metodologiczne (s. 77-84). Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"