Abstrakt: |
Celem badania określenie związków między aktywnością kulturalną uczniów siódmych klas ze szkół podstawowych a czynnikami społecznymi, demograficznymi i pedagogicznymi. Badaniem objęto młodzież wszystkich siódmych klas z sześciu szkół podstawowych (dwie miejskie, cztery wiejskie) jednej z gmin województwa elbląskiego – 279 uczniów, w tym 135 dziewcząt i 144 chłopców; 203 z miasta i 76 ze wsi. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, techniki ankiety, analizy dokumentów, dzienników lekcyjnych, dzienniczków kółek zainteresowań, kronik szkolnych, wywiad z dyrektorami, pedagogami i nauczycielami. 97 dzieci pochodziło z rodzin z problemem alkoholowym i o znacznym ubóstwie; 38 miało bardzo dobre oceny semestralne, 79 oceny dobre, 97 dostateczne, 65 mierne. Młodzież ogółem w czasie wolnym najczęściej oglądała telewizję – 20,34%, spotykała się z rówieśnikami – 14,52%, uprawiała sport – 14,66%, słuchała muzyki młodzieżowej – 10,51%, czytała książki – 9,27%. Stwierdzono, że dziewczęta istotnie częściej spędzały czas wolny przed telewizorem – 21,07%, słuchały muzyki – 12,27%, czytały książki lub czasopisma – 12%; chłopcy najczęściej grali w piłkę nożną – 20,68%, oglądali telewizję – 19,54%. Wśród uczniów miejskich i wiejskich dominowało spędzanie czasu przed telewizorem – 20,27% i 20,51%; ponadto 15,64% uczniów miejskich uprawiało sport, 15,06% spotykało się z kolegami; 14,87% uczniów wiejskich czytało książki. Uczniowie osiągający bardzo dobre wyniki w nauce podobnie jak uczniowie osiągający wyniki mierne najczęściej wypełniali czas wolny telewizją – 18,25% i 22,31%; uczniowie słabsi częściej niż bardzo dobrzy oglądali filmy na wideo – 12,31% i 5,56%. Nie odnotowano zależności między typem rodziny a formami spędzania czasu wolnego. Stwierdzono, że badani mieli różne potrzeby związane z własnym rozwojem. 35,38% uczniów miejskich sądziło, że małe miasto nie pozwala na pełny rozwój duchowy; 33,33% uczniów wiejskich stwierdziło, że miejsce zamieszkania nie stanowi przeszkody w rozwoju własnych zainteresowań kulturalnych. Badani oczekiwali od domów kultury i kółek zainteresowań głównie zajęć sportowych (1/3), 44,44% chłopców i 25,29% dziewcząt uważało, że powinno się inwestować w rozwój sportu; 20,83% chłopców chciałoby zajęć informatycznych; 14,94% dziewcząt oczekiwało zajęć plastycznych, 17,24% zajęć muzycznych. |