Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 477 młodych uczestników projektu, tj. 269 dzieci w wieku 4-11 lat oraz 208 osób w wieku 12-24 lat. Przedmiotem badania uczyniono ocenę wpływu produktu finalnego (modelu) na postawy, wiedzę, zachowania i kompetencje jego odbiorców. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano wywiad PAPI oraz indywidualne testy wiedzy: pretest i posttest. Przed uczestnictwem w projekcie 36% nie planowało swoich wydatków, 36% planowało wydatki i nie przekraczało wyznaczonej sumy, natomiast 28% planowało swoje wydatki, ale miało problemy ze zmieszczeniem się w założonych limitach. W postteście rozkład wypowiedzi wyglądał następująco: 22% nadal nie planowało wydatków, 56% planowało je i nie przekraczało założonej sumy, a 22% planowało wydatki i miało problemy z ich kontrolą. Przed uczestnictwem w projekcie 19% sporządzało spisy wydatków; po udziale w projekcie robiło to 28% młodzieży. Przed udziałem w projekcie 20% badanych nigdy nie odkładało pieniędzy na przyszłe wydatki, 43% robiło to rzadko, 24% często, a 13% zawsze. Po udziale w projekcie odsetek odpowiedzi na to pytanie był podobny: 41% rzadko odkładało pieniądze na planowane wydatki, 23% robiło to często, 20% zawsze, a 16% nie robiło tego nigdy. 68% ankietowanych przed udziałem w projekcie odkładało pieniądze w domu, 21% przechowywało je na koncie bankowym, a 11% oddawało zaufanym osobom. Po uczestnictwie w projekcie 60% nadal trzymało odkładane pieniądze w domu, 26% przechowywało je na koncie w banku, a 14% oddawało zaufanym osobom. Uczestników projektu zapytano o cele oszczędzania. 9% wskazało naukę, 26% „czarną godzinę”, 10% rodzinne wydarzenia, 13% zakup sprzętu do domu, 25% przyjemności, a 12% podróże. |