BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie edukacji społeczno-finansowej w kreowaniu postaw i kompetencji młodych klientów pomocy społecznej – projekt „Wybierz Przyszłość”
Projekt badawczy:
  • Wybierz Przyszłość – innowacyjne narzędzia wspierające interwencję socjalną
Instytucja:
Data: 2013
Badacz: Małgorzata Czerwińska-Jaśkiewicz
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 477 młodych uczestników projektu, tj. 269 dzieci w wieku 4-11 lat oraz 208 osób w wieku 12-24 lat. Przedmiotem badania uczyniono ocenę wpływu produktu finalnego (modelu) na postawy, wiedzę, zachowania i kompetencje jego odbiorców. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano wywiad PAPI oraz indywidualne testy wiedzy: pretest i posttest. Przed uczestnictwem w projekcie 36% nie planowało swoich wydatków, 36% planowało wydatki i nie przekraczało wyznaczonej sumy, natomiast 28% planowało swoje wydatki, ale miało problemy ze zmieszczeniem się w założonych limitach. W postteście rozkład wypowiedzi wyglądał następująco: 22% nadal nie planowało wydatków, 56% planowało je i nie przekraczało założonej sumy, a 22% planowało wydatki i miało problemy z ich kontrolą. Przed uczestnictwem w projekcie 19% sporządzało spisy wydatków; po udziale w projekcie robiło to 28% młodzieży. Przed udziałem w projekcie 20% badanych nigdy nie odkładało pieniędzy na przyszłe wydatki, 43% robiło to rzadko, 24% często, a 13% zawsze. Po udziale w projekcie odsetek odpowiedzi na to pytanie był podobny: 41% rzadko odkładało pieniądze na planowane wydatki, 23% robiło to często, 20% zawsze, a 16% nie robiło tego nigdy. 68% ankietowanych przed udziałem w projekcie odkładało pieniądze w domu, 21% przechowywało je na koncie bankowym, a 11% oddawało zaufanym osobom. Po uczestnictwie w projekcie 60% nadal trzymało odkładane pieniądze w domu, 26% przechowywało je na koncie w banku, a 14% oddawało zaufanym osobom. Uczestników projektu zapytano o cele oszczędzania. 9% wskazało naukę, 26% „czarną godzinę”, 10% rodzinne wydarzenia, 13% zakup sprzętu do domu, 25% przyjemności, a 12% podróże.

Deskryptory TESE: przedsiębiorczość, ekonomia, młodzież, wiedza, zachowania społeczne
TESE descriptors: enterpreneurship, economics, youth, knowledge, social behaviour
Publikacje:
  • Czerwińska-Jaśkiewicz, M. (2014). Znaczenie edukacji społeczno-finansowej w kreowaniu postaw i kompetencji młodych klientów pomocy społecznej – projekt „Wybierz Przyszłość”. Praca Socjalna, 3, 117-135.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"