Abstrakt: |
Celem badania było zgromadzenie i przeanalizowanie informacji na temat motywów podejmowania studiów pedagogicznych przez absolwentów szkół średnich oraz ustalenie, na ile poszczególne motywy zdominowały wybory. Badaniem objęto 200 celowo dobranych kandydatów na słuchaczy pedagogicznych studiów dziennych na Uniwersytecie Śląskim, będących tegorocznymi absolwentami szkół średnich. Materiał zgromadzono w drodze sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki wolnego wypracowania i ankiety – opracowanego kwestionariusza do badania motywów podejmowania studiów. Wśród badanych 92,5% stanowiły kobiety; 62,5% pochodziło z rodzin inteligenckich, 36,5% z robotniczych; 99% mieszkało w mieście. Na podstawie analizy wypracowań stwierdzono, że postępowanie kandydatów było polimotywacyjne; motywami przewodnimi były plany i dążenia zawodowe – 60,5% badanych, zainteresowania – 25%; ponadto badani wskazywali zamiar otwarcia w przyszłości szkoły prywatnej – 2%, zdominowanie wyboru przez sugestie innych osób – 1,5%, 36 osób nie dostało się na inny kierunek. Na podstawie analizy kwestionariuszy stwierdzono, że najczęściej badani wskazywali plany i dążenia zawodowe – 61,67%, zainteresowania – 22,17%, względy lękowe – 7,17%, ponadto ambicje – 3,5%, względy towarzyskie i sugestie znajomych – cztery osoby, potrzebę zdobywania wiedzy – osiem osób, tradycje i sugestie rodzinne – 0,5%. |