BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy podejmowania studiów pedagogicznych na Uniwersytecie Śląskim przez absolwentów szkół średnich
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Violetta Rodek, Iwona Wendreńska
Abstrakt:

Celem badania było zgromadzenie i przeanalizowanie informacji na temat motywów podejmowania studiów pedagogicznych przez absolwentów szkół średnich oraz ustalenie, na ile poszczególne motywy zdominowały wybory. Badaniem objęto 200 celowo dobranych kandydatów na słuchaczy pedagogicznych studiów dziennych na Uniwersytecie Śląskim, będących tegorocznymi absolwentami szkół średnich. Materiał zgromadzono w drodze sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki wolnego wypracowania i ankiety – opracowanego kwestionariusza do badania motywów podejmowania studiów. Wśród badanych 92,5% stanowiły kobiety; 62,5% pochodziło z rodzin inteligenckich, 36,5% z robotniczych; 99% mieszkało w mieście. Na podstawie analizy wypracowań stwierdzono, że postępowanie kandydatów było polimotywacyjne; motywami przewodnimi były plany i dążenia zawodowe – 60,5% badanych, zainteresowania – 25%; ponadto badani wskazywali zamiar otwarcia w przyszłości szkoły prywatnej – 2%, zdominowanie wyboru przez sugestie innych osób – 1,5%, 36 osób nie dostało się na inny kierunek. Na podstawie analizy kwestionariuszy stwierdzono, że najczęściej badani wskazywali plany i dążenia zawodowe – 61,67%, zainteresowania – 22,17%, względy lękowe – 7,17%, ponadto ambicje – 3,5%, względy towarzyskie i sugestie znajomych – cztery osoby, potrzebę zdobywania wiedzy – osiem osób, tradycje i sugestie rodzinne – 0,5%.

Deskryptory TESE: motywacja, absolwent, przejście ze szkoły średniej do wyższej, studia wyższe, wybór studiów, wybór kierunku kształcenia zawodowego
TESE descriptors: motivation, school leaver, transition from upper secondary to higher education, higher education course, choice of studies, choice of training
Publikacje:
  • Rodek, V. i Wendreńska, I. (1999), Motywy podejmowania studiów pedagogicznych na Uniwersytecie Śląskim przez absolwentów szkół średnich. W: J. Górniewicz (red.), Młodzież jako przedmiot badań naukowych. Konteksty teoretyczne i metodologiczne (s. 145-151). Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"